Genesis 1,26-28.

(Kázání Starý zákon -> 1 Genesis 1)

Text:

Genesis 1,26-28.
26
I řekl Bůh: "Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi."
27
Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.
28
A Bůh jim požehnal a řekl jim: "Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe."

Čtení:

Koloským 1,13-23.
žalm 8.

Postup:

1)
Konečně je stvořen člověk.
a)
Člověk je Boží stvoření jako vše ostatní.
b)
Sounáležitost člověka a zvířat.
c)
Stejný materiál.
2)
Dosud: Obvykle Bůh řekl, a stalo se.
a)
Nyní: Bůh učinil člověka.
b)
Něco lepšího? Měl s člověkem víc práce? Dal si na něm více záležet?
c)
Jsou to pochopitelně jen naše otázky.
3)
Plurál. Učiňme.
a)
Závažnost Božího rozhodnutí.
b)
Elohim.
4)
Boží obraz.
a)
Vykladači mají šanci se uplatnit a vyřádit. Mohou pustit na špacír svou bujnou (a někdy i docela bujarou) fantazii.
b)
Podoba tělesná nebo duševní. Vzpřímená postava. Rozum. Vůle. Schopnost kapírovat Boha. Řeč. Schopnost komunikace s Bohem. Protějšek boha. Člověk může s Bohem mluvit.
5)
Stvoření člověka.
a)
Jako každé stvoření bude i člověk slabý a smrtelný.
1.
Každý člověk umře.
2.
Člověk nebyl stvořen jako nesmrtelný.
b)
Hebrejský obraz.
a)
Ne malba.
b)
Relief. Socha.
c)
Obraz ve starověku: ztělesnění toho, koho představoval.
1.
Egypt. Babylon.
2.
Král byl chápán jako obraz Boží.
3.
Socha v dobyté zemi.
4.
Vládcova přítomnost.
5.
Římané rovněž umisťovali do provincií sochy svých císařů.
6.
Pro zajímavost: Sochy mnohých svatých byly umisťovány na nábožensky strategických místech. Tak např. Sochu Jana Nepomuckého lze spatřit i v Kostnici, kde byl upálen Mistr Jan Hus.
d)
Genesis: demokratizace. Každý člověk je obraz Boží. Ne jen babylonský nebo jiný král. Genesis vznikala pod vlivem pobytu zajatých Izraelců v Babyloně.
6)
Člověk je obraz Boží.
a)
Boží nástroj na zemi.
1.
Zástupnost Boží na zemi.
2.
Člověk má řádně reprezentovat Boha na zemi.
3.
Každý člověk.
b)
Žalm 8: vláda člověka ve světě. Důstojnost člověka.
7)
Obraz Boží. Ne pohled do zrcadla.
a)
V člověku neuvidíme Boha, s jedinou výjimkou: v JK.
b)
Boží svrchovanost přesahuje zčásti i na člověka.
1.
Boží kompetence.
2.
Člověk je zástupce Boží ve světě. Správce. Šafář.
8)
Genesis 3. Porušený obraz Boží. Karikatura.
9)
Ne výpověď o povaze a bytí člověka. Jde o Boží jednání s námi.
10)
Kdo nechce být obrazem Božím.
a)
Kdo není schopen být obrazem Božím.
b)
Kdo není ochoten být Božím obrazem.
c)
Člověk má svobodu, zda chce či nechce.
d)
Otázka pro teology (faráře): Co lidé postižení, zvláště duševně, mentálně.
11)
Špatná vláda člověka ve světě.
a)
Ekologické důsledky.
b)
Nejen ekologické. Vztahy mezi lidmi jsou ještě horší.
12)
JK. Druhý Adam.
a)
Pravý obraz Boží.
b)
Ubožák na kříži, nikoli sportovní typ s ostře řezanými rysy v obličeji a s překrásnými zuby. Žádný atlet. Strhané rysy.
c)
Blízko ke zvířatům. Narodil se ve chlévě. Vjel do Jeruzalema na vypůjčeném oslu, nikoli v mercedesu. Jinak chodil pěšky. Přišel na svět jako nežádoucí, nevítaný lidmi. Zabit. Odstraněn.
d)
Galatským. Obléknout Krista. Věřit v něj. Jednat jako on. Podobat se Kristu.
e)
Římanům. Přijmout podobu syna. JK nás chce proměňovat podle obrazu Božího, k obrazu Božímu.
13)
K obrazu božímu. Směrové. Stávat se obrazem Božím. Usilovat o to.

Poznámky.:

1)
Faráři s oblibou často bijí do lidí velmi obecně.
a)
Příklady: Vinou člověka to hapruje ekologicky a mezilidsky. Člověk ničí přírodu. Vyvolává války.
b)
Je to samozřejmě pravda.
1.
Jenže by bylo na místě aspoň uvést, že obyčejný lidský mravenec nemá vliv ani na dění v oblasti ekologie ani v oblasti velké politiky.
2.
A navíc bývá ušlápnut silnějšími, takže se mnohdy nemůže ani pořádně nadechnout. Natož, aby dokázal pozvednout svůj hlas aspoň do nějakého bezzubého prohlášení.
c)
V zájmu pravdivosti a vnitřní i vnější poctivosti by tyto skutečnosti farář měl aspoň minimálně zmínit nebo svým inteligentním posluchačům alespoň naznačit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.