Exodus 2,11-21.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)

Text:

Bůh se pyšným protiví, ale pokorným dává milost.
Počátek moudrosti je bázeň před Hospodinem.

Čtení:

Jan 11,45-53.57.
Exodus 2,1-25.

Postup:

1)
Egypt zotročil Izraele.
a)
Narození mojžíše. Minule. Poklidná pohádka. Krásná princezna a krásný chlapeček v koši na Nilu.
b)
Obdobná vyprávění.
1.
Král Sargon. Také ho pustili jako děcko po Eufratu v Mezopotamii. Byl zachráněn a stal se slavným králem.
2.
Plaváček. Krásná pohádka z dětství.
3.
V Egyptě se takto dámy z lepší společnosti zbavovaly nevítaných dětí, aby se jich ujali hodní chudí lidé.
c)
Horor násilnictví.
1.
Krev. Vraždění izraelských dětí.
- Měli to dělat Egypťané, egyptský lid.
- Pak to hodili přímo na Izraelce. Rodiče měli utopit svého chlapečka po narození v Nilu. Žrádlo pro krokodýly. Z kůže krokodýlů by se pak mohly vyrábět boty, rukavičky a kabelky pro bohaté dámy.
2.
Princezně zapálilo, oč jde.
3.
Těžko bibli vyčítat, že mluví o tom, čeho je v životě i v bibli nejvíc. Krutost. Násilnictví.
2)
Výchova Mojžíše.
a)
Odkojení.
1.
Vlastní matka.
2.
Boží řízení.
3.
Vynalézavost rodičůa sestry Marie.
b)
Královský dvůr.
1.
Nejvyšší egyptské vzdělání.
2.
Jako princ.
3.
Vyučen ve vší moudrosti egyptské.
4.
Mojžíš se naučil pohybovat se u dvora, ve vyšší společnosti. Učil se tam vyhledávat si své místo. Mezi těmi, kdo byli postaveni velmi vysoko.
5.
Egypt. Světovládná, úspěšná říše. Bible to pomíjí bez komentáře. Ale: Moc k utlačování Izraele.
6.
Jak se zdá, Mojžíš si po určitou dobu užíval výsluní a výhod lepší společnosti. Zatím se v něm neprobudilo svědomí, kam vlastně patří.
3)
Mojžíš vyšel ke svým bratřím. Údiv, jak to tam dole vypadá. Měl místo mezi vznešenými. Bratří zatím nuzují. Krutost dozorců. Sestoupil dolů mezi hebrejskou chátru. Opovrženíhodná čeládka. Podivná chamraď. Bezprávní otroci.
4)
Mojžíš se hlásí ke svým.
a)
Jde mezi ně jako jeden z nich.
1.
Pochopitelně, stále v lepších šatech lepší společnosti.
2.
Chce se o ně starat. Zlepšit úděl Izraele. Vyzná se. Umí se zastat. Ví, co to jsou přímluvy nahoře u dvora. Zná způsoby. Má konexe, kontakty.
b)
Mojžíš chce sám sebe chápat jako dobrodince,zastánce, vysvoboditele Izraele. Stylizuje se do vůdce. Myslí si, že to sám snadno zvládne. Netuší, co to je mašinerie egyptské státní moci. Má dobré srdce. Chce pomoci. Nemá zkušenosti, i když má 40 let.
1.
Prostě ještě všechno neví a nezná, i když je velmi vzdělaný.
2.
Omyl mojžíše: Domněnka: Oni o to budou samozřejmě stát. Radostně to přijmou.
5)
První Mojžíšův čin. Zachránil život spolubratru.
a)
Dozorce ho chtěl zabít, ubít k smrti.
1.
Záslužný Mojžíšův čin. Kdyby nezabil dozorce, byl by zabit jeho spolubratr.
2.
Dilema: Pomoci, nepomoci.
b)
Kraličtí: Tepe. Ne přátelské poplácávání po zádech. Poháněč. Činitel. Orgán. Zajišťuje veřejný pořádek. Dráb. Klidně by utloukl hebrejce k smrti.
c)
Příčina surového jednání egyptského dozorce: Mohlo toho být víc. Pomalý pracovní výkon. Nedostatečná poslušnost. Nemístný projev slovní. Nevhodné chování. Hebrejec se Egypťanovi nelíbil, znelíbil. Surový sadista, má zalíbení v utrpení jiného. Rozmar toho, kdo je při moci.
d)
Mojžíš zasáhl. Zabránil jednomu zločinu. Provedl to ale důkladně. Opravdový zachránce. Pomsta nad sadistou. Předtím se ale přesvědčil: nikdo se nedívá.
6)
Pomsta ve starém světě měla oprávnění.
a)
Podle zákonů lidských i božských.
1.
Náležitě odplatit.
2.
Přímý soudní akt.
3.
Odplata za zločin proti slabému.
b)
Jenže dozorce je dozorce a otrok je otrok.
7)
Mojžíš udělil sám sobě své pověření.
a)
Na základě svých možností.
b)
Pokus provést vzpouru. Vysvobodit Izraele. Nedvojznačně se začíná zastávat svých bratří.
c)
Dilema. S Egypťanem nemohla být řeč. Buď se nebude angažovat a Hebrejec bude ubit. Ztratí reputaci u svých docela. Nebo bude jednat, jak jednal. Leda zabít. Jinak by z toho dozorce udělal případ. Nesnadné rozhodování. Musel jednat rychle.
8)
Hořkost.
a)
Ti, kterým chtěl Mojžíš pomáhat, o to nestáli. Kudla do zad. Druhý den. Už ho neuznávají. Okřikují ho. Brání se mu. Pošklebují se mu. Pro své lidi přestal najednou Mojžíš cokoliv znamenat.
b)
Mojžíš se stává škodnou pro Egypťany. Vlastní mu nepomohou. Budou o něm mluvit. Možná ho nejen prozradí, ale i vydají.
c)
Mojžíš doplnil své vzdělání o cennou zkušenost. K čemu jsou špinavé a krvavé činy. I když provedené ve jménu posvátného výsledku. Dobrého díla se nedá dosáhnout jakýmikoli prostředky.
d)
Dilema. Měl Mojžíš nechat zabít spolubratra? Jiná možnost zastání tehdy nebyla. Kdybychom byli v kůži či v situaci toho zabíjeného. Snad ne v situaci toho dozorce.
9)
Mojžíš dokázal ospravedlnit zabití Egypťana tím, co chtěl dokázat pro své bratry v tísni. Chtěl jim vydobýt větší svobodu. Právě to nezískal ani pro ně, ani pro sebe.
a)
Záleží velmi na použitých prostředcích.
b)
Mojžíš zabránil jednomu zločinu jiným zločinem.
c)
Ale, pacifisto, raď: co měl v té chvíli Mojžíš udělat? Měl Mojžíš přerušit bití a usilovat o spravedlivý soud? I zde je též zvýšené riziko. Věřilo by se Egypťanovi, i když byl Mojžíš u dvora. Dozorci by se mstili na jiných.
1.
Nepomoci a zdejchnout se? Lpěla by krev na jeho rukou za zabitého bratra.
2.
Těžká chvilenka k rozhodování.
3.
Někdo jiný než Mojžíš by si v té chvíli možná nejraději dal pár facek za to, že vůbec vylezl ze zátiší příjemností královského dvora.
10)
Zachránce.
a)
Chce se starat o jiné. Teď má co dělat, aby se postaral o sebe. Vysoké postavení. Příliš známý.
b)
Odvážil se vzepřít egyptským pořádkům. To nemohlo zůstat bez potrestání. Jinak by se ostatní dost nebáli.
11)
Ze zachránce se stává uprchlík.
a)
V krátké době. Cesta pouští. Mimo lidi.
b)
Madiánská poušť. Daleko od vlivu Egypta.
1.
Daleko zůstaly všechny ušlechtilé myšlenky. Nutnost přežít. Uchránit, zachránit holý život.
2.
Poušť. Tvrdší život, ale nevládli tam otrokáři.
c)
Mojžíš má smysl pro spravedlnost. Ale je jen bezprávný cizinec. Uprchlík. Bez právní jistoty.
d)
Pomoc dcerám knížete u studny. Dobrý vztah k vlivné rodině. Přiženil se k šejkovi.
1.
Založil novou existenci. Nedosáhl ale co chtěl a co by rád. Přál si něco lepšího.
2.
Nechce prožít vrchol svého života v poušti. Závětří.
12)
Člověk těžko utíká před tím, co nosí sám v sobě: Smysl pro spravedlnost.
a)
Jméno prvorozeného syna vyjadřuje touhu po svobodě. Touha po lepší vlasti. Po životě, který není jenom útěkem od nedosažených cílů.
b)
Mojžíš se s takovým životem nespokojil. Chce naplnit své cíle. Ví o svém poslání. Chce mít dál své místo mezi těmi, které Bůh určil za svůj lid. Chtěl k nim patřit. Později opustil zabydlené prostředí, v 80 letech.
c)
80 let. To se čl. Už nechystá na něco nového v životě. Mojžíš půjde na novou cestu. Dlouhá cesta. Těžká. Bez odpočinku. Cesta ke svobodě.

Poznámky:

1)
Egyptský královský dvůr.
a)
Vychovat z Mojžíše vládce pro porobený národ podle gusta Egypťanů.
b)
Dlouhé stáže v Moskvě za totality. Dobře vyškolit.
c)
Po VLR se stáže uskutečňují pochopitelně jinde.
2)
Dětství.
a)
Výchova k víře. Pak dvůr. Dobré základy víry v dětství. Víra zůstala. Vrátil se ke svým.
b)
Vést děti k víře od nejútlejšího dětství. Naděje. Je na co později navazovat.
3)
Zabití Egypťana. Jeden zločin místo jiného. Codělat?
a)
Lhostejnost. Nestarat se o spolubratra. Zločin bude vykonán. Bude zabit. Bude ubit.
b)
Zabít útočníka, utiskovatele.
c)
Odehnat útočníka by znamenalo prozrazení Mojžíše. Mojžíš pak bude odsouzen.
4)
Chápání bible. Mojžíšův čin: ve své vlastní síle. Bez Božího pověření. Uspěchávat nedozrálou situaci. Vyvolat revoluci proti utiskovatelům.
5)
Izraelci. Cenili si Mojžíše, pokud byl nahoře.
a)
Když je Mojžíš dole, ba dokonce když je už psanec, nic neznamená. Ztratil autoritu a vážnost.
b)
Ujařmení chtějí zachránce ve fraku nebo v brnění. S mečem na koni, i když na to budou platit.
c)
Nechtějí pomocníka dole. Ten jen ovazuje rány.
6)
Účel nesvětí prostředky.
7)
Mojžíš chtěl svobodu pro Izraelské.
a)
Právě tu nezískal zabitím. Ale co mohl a měl dělat? RáDčE, raĎ.
b)
Otázka vhodných prostředků pro správnou věc.
c)
Měl mojžíš obětovat spolubratra, aby ho dozorce utloukl, aby sám nezabil a neurychloval situaci? Nikdo by mu něco takového nemohl vyčítat nebo vytýkat.
d)
Jak dlouho se má čekat? Pořád se jen celý život připravovat na něco, co člověk udělá pro Boží věc?
e)
Konečně začít.
8)
Mojžíš se musí postarat o sebe. Chtěl pomáhat jiným.
a)
Izraelci, vlastní, mu nechtějí pomoci. Škodolibost.
b)
Izraelci nemohou pomoci. Mají v tomto směru málo možností.
9)
Matouš 16,26: Co je platno člověku, i kdyby získal celý svšět a přitom ztratil svou duši?
10)
Farao. Příkaz k vraždění chlapců v Izraeli.
a)
Porodní baby. Bály se Hospodina. Statečné. Vynalézavé ve výmluvách.
b)
Ujařmenost lidu. Rodiče topí své chlapce. Plnili krutý příkaz faraona. Tlak. Bezmocnost.
11)
Mojžíš nahoře.
a)
Ceněn těmi dole, kdo byli v útisku.
b)
Když se ale Mojžíš octl dole kvůli těm dole, přestali si ho cenit. Konec solidarity.
c)
JK též sestoupil dolů a ukřižovali ho vlastní. Jeho vlastní ho nepřijali.
12)
Mojžíš sestoupil dolů.
a)
Solidarita. Velká věc. Nesamozřejmé. Kdo je nahoře, chce tam zůstat a udělá pro to všecko. Nenamočí se jako mojžíš. Nesnižovat Mojžíšův čin.
b)
Kdo se narodil pod lavicí, nahoru se nevyškrabe.
c)
Mojžíš dává všanc kariéru a dobré bydlo. Mohl jít jinou cestou. Občas se mohl přimluvit. Byl by ceněn těmi dole. Využít styků, konexí. Dobrodinec shora. Líbali by mu ruce. Občas podarovat chudáka.
d)
Když člověk přejde dolů, zpět nahoru se těžko dostane. Jedině JK: nanebevstoupení.
13)
Poušť.
a)
Vzpomínka na víru. Dětství. Úděl Izraelců.
b)
Svoboda. Odpovědnost za jiné. Něco udělat. Poslání.
c)
Zatím je Mojžíš v poklidném prostředí, i když materielně nic moc. Ale jakás takás zajištěnost.
d)
Kdyby v srdci nic nebylo, nebylo by na co vzpomínat a navazovat.
14)
80 let. Nikdy není pozdě začít v dobré věci.
15)
Zastat se ukřivděných, trpících, slabých.
a)
Riziko.
1.
Propuštění z práce.
2.
Držet pravdu.
b)
Hus je dnes pro smích.
c)
Ubíjení Izraelce. Kdyby mojžíš klidně utekl nebo se na to díval. Nebylo svědků. Spolubratr by nepromluvil. Egypťan by mlčel nebo by z toho měl Mojžíš u Egypťanů výhody a Izraelci by pochopili, že nemohl vlastně nic dělat.
d)
Mojžíšmohl mít klid. Co bychom dělali my na mojžíšově místě?
16)
Otázka zda Izrael mohl a chtěl pomoci Mojžíšovi při jeho útěku.
a)
Ujařmenost.
b)
Frustrace.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.