Exodus 3,16-20.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus)

Text:

Exodus 3,16-20.
16
Jdi, shromažď izraelské starší a pověz jim: >Ukázal se mi Hospodin, Bůh vašich otců, Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův, a řekl: Rozhodl jsem se vás navštívit, vím, jak s vámi v Egyptě nakládají,
17
A prohlásil jsem: Vyvedu vás z egyptského ujařmení do země Kenaanců, Chetejnů, Emorejců, Perizejců, Chivejců a Jebúsejců, do země oplývající mlékem a medem.<
18
Až tě vyslechnou, půjdeš ty a izraelští starší k egyptskému králi a řeknete mu: >Potkal se s námi Hospodin, Bůh Hebrejů. Dovol nám nyní odejít do pouště na vzdálenost tří dnů cesty a přinést oběť Hospodinu, našemu Bohu.<
19
Vím, že vám egyptský král nedovolí jít, leda z donucení.
20
Proto vztáhnu ruku u budu bít Egypt všemožnými svými divy, které učiním uprostřed něho. Potom vás propustí.

Čtení:

Lukáš 13,18-21. 31-33.
Exodus 3,16-22. Setkání s Hospodinem.

Postup:

1)
Oreb. Hospodin mluví k Mojžíšovi.
2)
Co má dělat Mojžíš v Egyptě. Mluvit. Starším. Faraonovi.
3)
Výpověď o bohu. Jaký Bůh je. Kdo je Bůh. Rozdíl Hospodina od pohanských bohů. Jasné slovo. Co Hospodin řekne, platí. Drží své slovo. Věrný.
4)
Text. Poslechnou hlasu tvého.
a)
Zdánlivě nadbytečná věta. Rozumní lidé poslechnou hlas pomáhající. Ale u Izraelských je třeba počítat se vším. Zkušenost Mojžíše před 40ti lety. Jejich myšlení je poznamenáno útlakem. Deformace i reakcí.
b)
Setrvačnost tíhnoucí ke starému způsobu života.Hluboká a pevná neochota člověka změnit se.
c)
Když Izraelci uposlechnou Mojžíše, je to vrcholná nesamozřejmost.
d)
Pokud je otroctví jen trochu snesitelné, postačí mnohým vyhledávání pohodlného otrockého klidu.
e)
Hluboká moudrost o opeřencích: Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše.
f)
Později Izraelci na poušti často pochybovali o správnosti Božích příkazů. Vzpomínání na egyptské hrnce masa.
g)
Slibný začátek. Ale: Hluboká lidská setrvačnost.
5)
Zlepšená situace v Egyptě.
a)
Už se nezabíjejí chlapci v nilu.
1.
Egypťanům došlo, že víc pracovních sil otroků je výhodné pro zvýšení jejich životní úrovně.
2.
Mírné ulehčení.
3.
Proč dráždit Egypťany? Proč přerušit relativně dobré vztahy, kontakty? Proč měnit situaci pro něco, co je jen pomyslně lepší? Proč riskovat jisté pro iluzorní nejisté?
4.
Pokud je jejich zotročovatelé trochu víc potřebují, potud jim dají trochu víc nažrat. Tu a tam se člověk dostane k nějakému tomu pití. Poveselí se.
b)
Co by lidé, otroci, měli ještě chtít? Otrockému myšlení stačí žrádlo a postel.
6)
Egypt. Země hojnosti.
a)
Hojnost rostla z bahna Nilu. Je možné si libovat v bahně nebo v hojnosti z bahna.
b)
Hojnost Egypta ale rostla i z otrocké práce ujařmených. Izrael byl denně ponižován pod úroveň dobytka. Kráva měla v Egyptě větší cenu než lidský otrok.
c)
Egypťané byli pochopitelně ve střehu. Ideologie: Vše je dobré a v pořádku. Občas jen několik nedopatření a nedorozumění. Hlavně: Lživá propaganda několika nespokojenců, kteří by byli ochotni dokonce sáhnout na jejich životní úroveň.
7)
Později v Egyptě Izraelci často vyčítají Mojžíšovi, že jim dělá zbytečné potíže, že jim Egypťané kvůli němu zhoršili a ztížili jejich situaci.
a)
Později na poušti: Návrhy: Návrat do Egypta. Raději umřít v otroctví, ale v zajištěnosti života, než umírat na poušti v nedostatku, hladem a žízní.
b)
Neodsuzovat příliš rychle a lehce reptající a remcající Izraelce v Egyptě a na poušti. V těžkých a nesnadných životních podmínkách a situacích člověk raději volí menší zlo.
c)
Zázrak. Náročná věc: Uposlechnout Božího hlasu.
8)
Druhý adresát, kde má Mojžíš mluvit: Farao. Representant vnějšího prostředí, v němž Izrael žije.
9)
SB oslovuje církev. Vždy ve vztahu ke světu, ve kterém jí JK vykázal místo. V dané době. Ne obecnosti.
10)
Požadavek. Skromný. Že Izraelci odejdou k bohoslužbě na poušť 3 dny cesty daleko. Oběti Hospodinu, hebrejskému bohu.
a)
Přisvojují si tak vlastně jiná práva než z hlediska země založené na otroctví měli.
b)
Sloužit jinému Bohu než egyptskému, státnímu. Jinakost ideologická, náboženská.
c)
3 dny. Prakticky mimo okruh Egypta. Jako by Egypt nebyl dost dobrý pro Hospodina. Hospodin nechce mít nic společného s egyptskými bohy.
d)
3 dny. Mimo dosah egyptské moci. Fakticky osvobození z otroctví. Zákrytný termín.
11)
Farao nevyhověl Izraelským, aby odešli sloužit Hospodinu na Horu Oreb 3 dny cesty do pouště.
a)
Rázem tu máme náboženskou diskriminaci.
b)
Mojžíš využívá náboženství k osvobození Izraele z otroctví. Prapor. Záminka.
12)
Proč vůbec pak jednat, když lze čekat zamítavou odpověď?
a)
Bůh mohl předem zasáhnout svými ranami.
1.
Pak by se farao nevymlouval.
2.
S klackem se jedná někdy lehčeji a rychleji.
3.
PB nezačíná s násilím. Přitlačil Egypt později.
b)
Šlo o svobodu celkovou. Vysvobodit z otroctví. Formulováno jako svoboda náboženská. Prapor.
13)
Farao. Vyzná se ve svém řemesle.
a)
Chránit Egypt před vyznavači Hospodinovými, kteří narušují otrokářský řád a hlavně vysokou neproblematickou životní úroveň Egypta.
b)
Je to nepřípustné. Státní moc, která žije ze zotročování, to musí zásadně odmítnout. Rozkladná, nebezpečná věc.
14)
Člověk chce dělat jen to, o čem ví, že to bude mít jakýsi takýsi kladný a užitečný výsledek. Mojžíšův úkol při jeho cestě do Egypta:
a)
Mluvit ke starším lidu.
b)
Mluvit k faraonovi. I když se nesplní hned požadované očekávání.
15)
Nakonec to povede k vysvobození Izraele.
a)
I když to dlouho trvá.
1.
PB má svůj čas.
2.
Mnohé nelze uspěchat.
3.
Zbrklost někdy nadělá víc škody než užitku.
b)
Vysvobození. Ne zásluha Izraelců, ani Egypťanů. Je to víc vidět po delším jednání.
c)
Výsledek poslání mojžíše do Egypta. Způsobí to sám Bůh. Boží moc je i nad mocnými tohoto světa.
16)
JK. Získal pro nás dar nového života.
a)
3 roky. Cesta na této zemi.
b)
Ne mávnutí kouzelným proutkem.
c)
Boží pedagogika.

Poznámky:

1)
Úvod.
a)
Bezdomovci. Kočovníci. Stáda. Hebrejci. Neorganizovaní. Minimální, mizerná organizace. Jen jacísi předáci, starší.
1.
Mizerná organizace. Ne vlastní vinou. Postačovalo to pro způsob jejich života.
2.
Růst bohatství Egypta. Izraelci to pomáhali vytvářet svou prací. Otroci.
3.
Dělníci se stačí jen uživit. Podnikatel bohatne.
4.
Růst chudoby Hebreů.
5.
Bohatí bohatli, chudí chudli.
b)
Chudí Hebrejci klesli pod určitou úroveň. Neúnosné. Neunesitelné.
1.
Prakticky už zotročení bezdomovci.
2.
Neschopni se sami vlastními silami a možnostmi povznést vzhůru. Neměli šanci se zvetit vlastní silou.
2)
Bezdomovci dnes.
a)
Záliba v tomto způsobu života. Malá část bezdomovců.
b)
Zkrachovalé existence. Různé důvody. Vlastní vina. Shoda okolností. Rozvrat v rodině. Nezaměstnaní. Neschopnost vřadit se vlastní silou do běžné společnosti a způsobu života většinové společnosti.
c)
Společenské postavení. Kredit. Místo na slunci. Člověk to vytváří léta. Budování rodiny. Celé generace. Dům. Pozemek. Zvelebování. Aby se s člověkem počítalo. Aby byl brán vážně.
3)
Možnost povznést Bezdomovce.
a)
Sami to nedokáží.
1.
Neschopni a zčásti neochotni.
2.
Nedovedou si to mnohdy už ani představit.
3.
Nápor života. Požadavky společnosti. Finance. Držet krok. Člověk mnohdy sotva dýchá.
4.
Kdo nemá dům nebo byt z totality a má běžný příjem, má se co ohánět v dluzích až po uši. Natož bezdomovec. Klesne. Klesá stále níž.
b)
Pomoc:
1.
Almužna.
- Na pití. Nutná věc. Chvilka radosti. Jinak by to mnozí nevydrželi. Jiní pijí také, možná víc a dráž v restauraci.
- Kouření. Mimo jiné přehlušit zápach z důvodů nenadměrného mytí.
2.
Ústavy. Církevní. Pracovní. Statek. Přijít, pobyt na čas. Kompenzace.
3.
Připravit podmínky, aby nebylo bezdomovectví. Umožňit zapojení se do běžného života a udržení se v něm.
4.
Izrael. Naděje na nový život. Svoboda. Plný, běžný život. Jako jiní. Zaslíbená země. Obrovská naděje.
5.
My. Jsme příchozí a hosté. Bezdomovci ve světě. Sami nenaplníme život smyslem. Rizika života.
4)
Pití bezdomovců.
a)
Odreagovat se.
b)
Jiní pijí víc a dráž. Restaurace.
c)
Přehlušit tíhu života.
d)
Formy odreagování se: Chlast. Drogy. Zpěv. Slavení. Kultura. Shrabování peněz. Sex. Hýření. Disko. Subtilní duchovní zážitky až po neduchovní chlast. Velmi široká a rozvětvená škála.
5)
Možná změna života. Povznést se výš.
a)
Bezdomovci. Nesnadné.
b)
My. Též nelehké u běžného člověka. Jen část lidí má šanci odpichu, odpoutat se. Odpich od určitého zaběhnutého způsobu života. Vyskočit výš, ale i udržet se tam.
c)
Cesta výš.
1.
Zaslíbená země. Přes poušť. Odříkání. Těžkosti. Rizika. Nejistota. Nemusí to vyjít. Všichni zdaleka nedošli. Až druhá a třetí generace došla do zaslíbené země. Tak dlouho dopředu moderní člověk neuvažuje.
2.
Kdyby si dali Izraelci říci a kdyby poslouchali Mojžíše, mohla dojít už první generace. Prodloužili si cestu tím, že si nenechali poradit.
3.
Per aspera ad astra.
6)
Karel Marx.
1.
Křesťanství je židovská hereze.
2.
Proletáři. Historická zkušenost. Nutnost revoluce.
3.
Rozpoznání: Mocní nepomohou chudým dobrovolně. Nevzdají se ani části svého bohatství, které mají přímo nebo nepřímo na úkor chudých.
7)
Míra svobody ve společnosti. Měření.
a)
Svoboda náboženská. Svoboda vyznání, svědomí, církve.
b)
Ffinanční možnosti. Uplatnit se a rozvinout život.
c)
Náboženská svoboda je barometrem pro celkovousvobodu.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.