a)
Pro lidi etablované. Co něco mají.
1.
Sociální vyrovnanost ve společnosti.
2.
Zaběhlý život usazené a zajištěné společnosti.
3.
Zabránit chaosu ve vztazích mezi lidmi. Upevnit společné vydobyté a dosažené.
b)
Izrael na poušti. Ještě ne usazení.
c)
Vykladači: Desatero je vloženo dodatečně do minulosti.
1.
Dobrý základ pro lepší budoucnost, kterou už autoři (redaktoři) bible zapracovávají do minulosti.
2.
Předpoklady. SB. Víra nemůže být přístavba, doplněk, nějaká nadstavba, ale základ.
3.
Chaos ve vztazích.
a)
Wilkürlichkeit.
b)
Příklady. Oblast lásky. Zabití. Pomlouvání. Krádež.
c)
Aktuální věci v usazené společnosti.
3)
Die Religion ist der Versuch, im Leben Sinn zu finden.
a)
Pozitivní hodnoty v kontrastu s hodnotami negativními.
b)
Du kannst dir Gott vorstellen als das höchst Wert deines Lebens.
4)
Neuformulierungen. Wir schaffen Gott so, wie wir ihn gerade haben möchten.
5)
Erlaubnis: Neue Formulierungen: Ich bin die Weissheit und die Kraft. In Allem.
6)
Erlaubnis: Neu begreiffen.
7)
Moderní člověk.
a)
Chápe morálku jako omezení. Málo pozitivní pro sebe.
b)
Ale: Chytře by rád předpokládal, že druzí budou morální, i vůči němu.
c)
Pozitivně: Možnost soužití. Prostor dobrých vztahů mezi lidmi.
8)
Deuteronomium. Když se tě bude ptát syn, proč to či ono děláš. Povíš: Byli jsme otroky v Egyptě. Hospodin nás vysvobodil.
a)
Něco se dělá. Tradice. Vyznání. Styl života. Je to vidět. Prožívá se to.
b)
Pak následuje ústní svědectví. Mluví se o tom.
c)
Tradice. Předávání z generace na generaci. Budování společenství Božího lidu. Tradiční život v rodině a v obci, která byla (bývávala, bejvávalo) současně i společenstvím náboženským.
d)
Obřady. V rodině, vkomunitě. Ideologické, duchovní spojení. Zázemí. Praktický život víry. Vliv na tvorbu tradice.
9)
Moderní doba. Otázka výchovy.
a)
Mnohdy není příklad starší generace.Není zájem být příkladem.
b)
Čeho si vážit?
c)
Post-moderní doba.
1.
Všechno je možné anic není jisté.
2.
Chybí hluboká vnitřní úcta k něčemu.
3.
Poslední, nejvyšší norma: Vlastní zisk a osobní prospěch.
4.
Nezájem: Milosrdenství. Soucit. Láska. Upřímnost. Pravdivost. Obětavost.
d)
Zajištění života.
1.
Zázemí. Opora. Posichrování si života.
2.
Vyhovuje to.
3.
Mlčky se to přijímá za samozřejmost i v církvi.
4.
Ani se o takových věcech už ani nemluví. Ani v církvi ne.
e)
Takhle může uvažovat tvůrčím způsobem jen ten, kdo už je aspoň v tom základním zajištěn.
1.
Ale: Kdo má, ten chce ještě víc.
2.
Kde je hranice?
3.
Dosti časté zpložštění života u těch, kdo se zajistili a dobře.
4.
Ku podivu: Změnila se i jejich zbožnost.
- Ve formě i v obsahu.
- Méně hlubocí lidé.
- Růst plytkosti a povrchnosti.
5.
Svoboda.
a)
Od něčeho.
b)
K něčemu.
11)
Ghandi. Varoval.
a)
Zerstörerische Dinge.
b)
Politik ohne Grundsätze.
c)
Vergnügen ohne Gewissen.
d)
Reichtum ohne Arbeit.
e)
Wissen ohne Charakter.
f)
Gesellschaft ohne Moral.
g)
Wissenschaft ohne Menschlichkeit.
h)
Verährung ohne Opfer.
12)
Revoluce.
a)
Žádná revoluce nezmění nespravedlnosti ve světě.
1.
Naděje a šance: Poslouchat SB.
2.
Sametová revoluce může hladit ty, které se mělo škrábat šmirgl papírem nebo železným kartáčem.
b)
Předpokladem pravé změny není žádný samet, ale pokání.
c)
Změny při každé revoluci.
1.
Velmi často krveprolití i na nevinných.
2.
Destruktion. Zerstörung. Rozbíjí se.
3.
Ku podivu: Spousta těch nahoře před revolucí je zase nahoře i po revoluci. V jiném kabátě, s jinou mluvou a s jinými přísahami.
4.
Pár nových lidí se revolucí po revoluci nahoru dostane. Část jich nahoře dokáže zůstat natrvalo.
5.
Starý úřednický aparát se transformuje do nových poměrů. Opět nově přísahá staronovým pánům.
6.
Revoluce požírá své vlastní děti.
d)
Vposledu jde vždycky a všude o majetek a o peníze.
1.
Prapory navenek: Spravedlnost. Pravda.
2.
Pozadí revolucí: Sociální spravedlnost.
3.
Výsledek revolucí.
- Pro běžného člověka běžně minimální. Ukáže se to za čas. I husitští páni měli své poddané.
- Pro ty nahoře. Francouzská revoluce: Král. Maratovi zběsilci. Jakobíni. Gironndisté. Velkoburžoazie. Císař. Král.
13)
Desatero. Lebensordnung Gottes.
a)
Některé výklady zdůrazňují víc zákon.
b)
Für uns, nicht gegen uns.
°14)Chesterton. Podobenství o ráji.
a)
Ráj. Děti si spokojeně hrají. Dlouho jim nevadila zeď kolem.
1.
Návrh kohosi: Zeď je omezení naší svobody. Je třeba toto omezení odstranit.
2.
Udělali díru do zdi, aby mohli vyjít ven.
3.
Dovnitř začala proudit voda. Záplava zla.
4.
Die Befreiung ist ihnen Last geworden.
b)
Osvobození. Otevřená cesta jinam.Ale i jiný může k nám.
c)
Důsledky emancipace.
1.
Angst.
2.
Trotz. Vzdor.
3.
Verhältnis: Ordnung und Freiheit. Emanzipation. Was bleibt uns den Menschen, nachdem wir uns so emanzipiert haben? Chesterton: Die Angst oder der Trotz.
4.
Was wir tatsächlich brauchen.
a)
Die Gebote Gottes neu zu entdecken.
b)
Weisungen für das Leben.
16)
Regeln.
17)
Die Religion ist der Versuch, im Leben Sinn zu finden.
a)
Pro zabydlené a zajištěné. Náboženská nadstavba.
b)
Lidé spotřebovávající veškerý svůj čas a všecku svou energii k zajišťování života svého a své rodiny bývá obvykle nějaký smysl života ukradený. Bývá jim ukradený.
18)
Naše zájmy.
a)
Zajištění života. Zabezpečení.
b)
Chránit se polopravdou a nepravdou.
c)
Jak zamlčet pravdu, poněvadž (když) znepokojuje a zneklidňuje.
d)
Jak se chránit před druhými lidmi.
e)
Wie man Leuten am schnellsten Geld aus der Tasche zieht.
f)
Jak obejít v superobchodě kasu.
g)
Jak napálit nebo trumfnout souseda.
19)
Sinnkrisis. Resp. V postmoderní době člověk může docela dobře a klidně žít i bez myšlenky na jakýkoli smysl něčeho.
20)
Dekalog. Vnitřní kompas.
a)
Was schlecht ist, bleibt schlecht.
b)
Mittelmass bleibt Mittelmass.
c)
Böse ist unverändernbar.
21)
Dekalog. Ukazatel směru.
a)
I Zákon.
b)
Nutné.
c)
Ochrana člověka, ale i jiných, druhých vedle.