1) Slovo Exodus. a) Vyjítí. Myslí se na vyjítí Izraele z Egypta, z otroctví. b) Název Druhé knihy Mojžíšovy. 2) Odchod dvou milionů izraelských otroků z Egypta a putování tak veliké skupiny kočovníků pouští a po 40ti letech vstup do Kanánu, to se pochopitelně neudálo doslova a do písmene podle biblických knih Exodus, Numeri a Deuteronomium. 3) Někteří badatelé se domnívají, a stále jich přibývá, že Izrael neotročil v Egyptě a že pouští vůbec neputoval. 4) Ke konstituování Izraele jako společenství Božího lidu (Vyznavači Hospodina) a kmenového společenství různého původu došlo v Kanánu. a) Prakticky a fakticky by se mělo jednat o sociální revoluci. Ujařmení Hebreové pozvedli hlavy a postupně (v průběhu několika staletí) se jim podařilo získat dominantní postavení v kananejské oblasti. b) Jednotícím prvkem pro různé roztříštěné ujařmené kmeny (většinou Hebrejců) se stala víra v Hospodina. 5) Došlo ke sjednocení skupin a tradic. a) Skupiny v Kanánu. Pozdější rozvrstvenost a rozčleněnost podle kmenových území. b) Skupiny putující pouští a přicházející do Kanánu z pouště. Např. Abrahamovci, Izákovci, Jákobovci. c) K postupně vítězícímu Izraeli se přidali i někteří obyvatelé Kanánu. Např. Gabaonitští. 6) Jednota Izraelských na základě jednotícího pouta víry v jediného Boha byla pevným tmelem. a) Občas se však tato základna ukázala být velmi vratká, když přicházela pokušení přiblížit se v náboženské (ideologické) rovině lépe situovaným a dobře zajištěným usazeným kananejcům a dalším národům v Kanánu. b) O jednotu bylo nutno neustále zápasit a někdy i tvrdě bojovat. 7) Doba putování Izraele pouští (resp. její literární ztvárnění) zachycuje mnohé z doby soudců a doby královské. a) Mnohé pozdější příběhy dostaly podobu událostí z dávných dob. b) Mnohé prosté příběhy z dávných dob dostaly hrdinštější kabát. c) Mnohé aktuální záležitosti v době usazenosti v Kanánu byly literárně vyjádřeny např. jako předpovědi, zaslíbení, upozornění či varování a byly umístěny dozadu do minulosti, tedy do období putování pouští. 8) Popis putování Izraele pouští (knihy Exodus, Leviticus, Numeri a Deuteronomium) je velkolepé literární dílo. a) Do čtyř knih Tóry jsou zachyceny základní pravdy izraelského náboženství. b) Základní pravdy víry v Hospodina jsou vloženy do příběhů, většinou historických či historického rázu. 9) Některé popisované příhody a příběhy mohly v prozajické podobě prožít maličké skupiny kočovníků putujících pouští, které se později přidaly k Izraeli a přidaly své vzpomínky a tradice do společného náboženského a literního pokladu společenství Izraele. a) Zpočátku se pochopitelně jednalo jen o ústní tradice ve formě vyprávění a liturgie. b) Některé popisované příběhy jsou různě utvářeny, dotvářeny, přetvářeny, doplňovány a aktuálně zájmově domýšleny, vymýšleny a akcentovány. 10) Uváděná čísla při popisu putování pouští. a) Některá jsou zavádějící. b) Mnohá jsou přehnaná. Roli hraje ne tolik tzv. orientální přehánění starověku, ale spíše ideologický zájem a nutnost vyrovnávat se s čísly uváděnými např. u okolních národů. c) Různé seznamy jsou z pozdější doby. Jedná se o záležitost daňovou a vojenskou. d) Počet obyvatelstva byl v oněch dobách nezměrně menší nežli v současnosti. Reálně lze odhadovat, že tehdy v oněch končinách žilo velmi málo lidí. Mnohem méně nežli je desetina dnešního počtu obyvatelstva. e) Tehdejší Sinajská poušť byla příznivější pro kočovníky nežli dnes. Tehdejší klimatické podmínky: polopoušť, polostep. 11) Mojžíš. a) Jméno. 1. Překlad: Z vody vytahující. Zachraňující. 2. Běžně uváděný (nepřesný) překlad: Z vody vytažený. b) Sběrný typ soudce pro starší období doby soudců. 1. Neuvěřitelnost, co by jediný člověk mohl prožít během jediného života, i kdyby tento život trval jako v případě Mojžíše 120 let. 2. Mojžíš by musel mít nervy ze železa nebo by nesměl mít žádné nervy. 3. Faktem ovšem samozřejmě je či může být, že vyjímeční jedinci zažijí a prožijí ve svém životě neuvěřitelně mnoho. 12) Totalita. a) V každé totalitě je vykládání knihy Exodus velmi vděčné. b) Farář nemusí ani moc aktualizovat a lidé vědí, co chtěl říci. c) Postačí jen povídat obecně o některých věcech, např.: Svoboda. Odchod z otroctví. Zaslíbená země. Spravedlivý život. Cesta ke svobodě vede přes útrapy pouště. A pod. d) Po pádu totality ovšem následuje nesnadné období putování pouště. Zde však už faráři většinou nedokáží být tak pozitivní a konstruktivní jako při popisování nesnadností opuštění nesvobody a útlaku. 13) Nejdostupnější literatura. a) Romány. Popisují mnohé historické skutečnosti způsobem sugestivním, zavádějícím nebo sugestivně zavádějícím. Romanopisec má právo dotahovat a domýšlet tam, kde historik musí povědět: Nevím. 1. Boleslav Prus: Farao. 2. Waltari: Egypťan Sinuhet. 3. Alexander Pludek: Faraonův písař. b) Biblické slovníky a komentáře. Např. řady: ATD. BK. c) Jména: Martin Noth. Gerhard von Raad. Bič: Palestina. Selin. Ross.
Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.