Římanům 12,2.
Nepřipodobňujte se tomuto světu.
Numeri 25.
1
Když Izrael pobýval v Šitímu, začal lid smilnit s Moábkami.
2
Zvaly totiž lid k obětním hodům svého božstva a lid hodoval a klaněl se jejich božstvu.
3
Tak se Izrael spřáhl s Baal-peórem. Proto Hospodin vzplanul proti Izraeli hněvem.
4
I řekl Hospodin Mojžíšovi: "Vezmi všechny představitele lidu a dej jim na slunci zpřerážet údy kvůli Hospodinu, ať se Hospodinův planoucí hněv odvrátí od Izraele."
5
Mojžíš tedy izraelským soudcům řekl: "Pobijte každý ze svých mužů ty, kdo se spřáhli s Baal-peórem."
6
I přišel jakýsi Izraelec a přivedl ke svým bratřím Midjánku před očima Mojžíše i celé pospolitosti Izraelců, právě když plakali u vchodu do stanu setkávání.
7
Když to spatřil Pinchas, syn Eleazara, syna kněze Árona, vystoupil zprostředku pospolitosti, vzal do ruky oštěp,
8
Vešel za izraelským mužem do ženské části stanu a probodl je oba, izraelského muže i tu ženu až k jejím rodidlům. Tak byla mezi Izraelci pohroma zastavena.
9
Ale mrtvých při té pohromě bylo čtyřiadvacet tisíc.
10
Nato promluvil Hospodin k Mojžíšovi:
11
"Pinchas, syn Eleazara, syna kněze Árona, odvrátil mé rozhořčení od Izraelců tím, že dal uprostřed nich průchod mé žárlivosti, takže jsem ve své žárlivosti s Izraelci neskoncoval.
12
Proto vyhlas: Hle, daruji mu svou smlouvu pokoje.
13
Ta bude pro něho i pro jeho potomstvo smlouvou trvalého kněžství za to, že horlil pro svého Boha. Bude za Izraelce vykonávat smírčí obřady."
14
Jméno zabitého izraelského muže, který byl zabit spolu s Midjánkou, bylo Zimrí, syn Sálův; byl to předák jednoho rodu Šimeónova.
15
Jméno zabité midjánkské ženy bylo Kozbí, dcera Súrova; ten byl kmenový náčelník jednoho rodu v Midjánsku.
16
Hospodin dále mluvil k Mojžíšovi:
17
"Napadni Midjánce a pobijte.
18
Oni napadli vás svými nástrahami, které vám nastražili prostřednictvím Peóra a své sestry Kozbí, dcery midjánského náčelníka, zabité v den pohromy, která vznikla kvůli Peórovi."
1)
Madiánci. Moab.
a)
Nástrahy přes ženy.
b)
Mojžíš měl též Madiánku za ženu. Osvědčila svou víru v Hospodina. Obřízka synů.
c)
Na poušti. Záměrné nástrahy a svody. Ženy zvaly své manžely na modloslužebné slavnosti.
2)
Misie nebo rozmělnění víry?
a)
Pohanky zvaly izraelské muže k pohanským slavnostem. Konaly misii pro své pohanství.
b)
Ne misie Izraelců, aby poznali prostředí a vnášeli tam víru v Hospodina.
3)
Smíšené sňatky v Izraeli.
a)
Kladné výjimky. Mojžíš. Raab. Rut. Převzetí víry.
b)
Za Ezdráše a Nehemiáše.
1.
Svody přes pohanské manželky.
2.
Radikální lustrační zářez hlavně mezi kněžstvem.
c)
Katolické manželky na některých farách.
1.
Konají misii pro své katolictví.
2.
Děti bývají křtěny a vychovávány katolicky.
3.
Farář je pak dosti chabým příkladem pro evangelické rodiny ve sboru.
4)
Desinfekce od nákazy pohanství.
a)
Tvrdé. Aktivní Fines.
b)
Mor v Evropě do roku 1670. Obklíčené město. Vojsko. Zastřelili každého, kdo utíkal. Kdo ve městě přežili, odklidili mrtvoly. Ve vlastním zájmu pohřbívali. Nebylo to tehdy jinak možné.
c)
Přesto námitka: Evangelium JK by mělo platit.
1.
Tvrdá doba. Evangelium se ještě neuplatňovalo.
2.
99. Bombardování Jugoslavie.
- Zdůvodňování z bible.
- Olymp: Bombardování je prý nejlepší a jedině možné řešení kosovské krize. Schvalování a doporučování házení bomb s biblickým zdůvodňováním.
- ČCE byla jedinou církví ve světě s tak jednoznačným přístupem k řešení kosovské krize.
3.
Středověk. Kacíři. Čarodějnice. Hekatomby. Velkoupalovací akce.
4.
Moderní masakry v některých zemích. Vraždění jinak smýšlejících.
d)
Pojetí svobody a tolerance v moderním slova smyslu.
1.
Záležitost 250ti posledních let. Osvícenství.
2.
Středověk: Cuius regio, eius religio. Zločin proti zákonu: Nejen jinak jednat, ale i jinak smýšlet než stát, vrchnost.
3.
Otázka svobody svědomí je velmi složitá. Zvláště pro ty, kdo tuto svobodu nějak různě (rozmanitě) oklešťují nebo narušují.
4.
Východní Německo (DDR): Formulace: Odsouzen za úmysl opustit zemi. Nikoli za pokus a podobně. Pravdou ovšem je, že ten úmysl byl už prakticky projevován a připravován.
Zařadit.
5)
Čísla.
a)
24 tisíc. Přehnané.
1.
2 krát 12 000. Nebo: 12 krát 2000. 12 izraelských pokolení.
2.
Velká zhouba. Velká část Izraele podlehla pohanským svodům.
3.
Narušení duchovní, ideologické jednoty.
4.
Tisíc. Odvodní vojenský okrsek. Četa. Ne tisícovka jako číslo.
b)
15. Století. Slezsko. 5 sedláků: vyzbrojit jednoho pěšáka. 25 sedláků mělo vyzbrojit jezdce.
c)
Soudci. Desátníci. Padesátníci. Tisícníci. Správní instituce zčásti vedle rodových předáků.
6)
Fínes. Pinchas.
a)
Eleazarův syn. Syn velekněze. Náboženský radikál.
b)
Probodl Izraelce a Madiánku.
c)
Kdo byli probodnuti. Syn knížete. Významná Madiánka. Hlaváči se paktovali. Na úkor Hospodina a zbytku lidu.
d)
Smilnění. Ne především mravnostní věc. Ne bránění čisté lásce.
e)
Čistota víry.
1.
Jinak Izrael nemohl obstát proti moři nepřátel.
2.
Nerozmělnit víru v pohanském prostředí.
f)
Oba. Hlavně Izraelec. Zajistit se. Příbuzenstvo mimo Izrael. Kníže.
1.
Odtrhnout se od lidí. Jen pro sebe. Bez ohledu na druhé a jejich víru.
- Jednou nohou vyskočit z lodičky církve. Využít církev a okolí církve pro sebe.
- Případně pak včas vyndat i druhou nohu.
2.
Eliáš: Kulhat na obě strany.
g)
Příklon k modlářství. Narušení společné víry a jednoty.
7)
Pohanky.
a)
Misie přes sex.
b)
Dovedly to.
c)
Zisk pro pohanství.
d)
Vedlejší prémie pro misionařící pohanku: Solidní muž věřící v Hospodina.
8)
Ryba smrdí od hlavy.
a)
Syn knížete.
b)
Náprava od hlavy.
c)
Hus:Náprava v hlavě i v údech.
1.
Ne trestání jen těch dole.
2.
Velcí páni dávají špatný příklad.
3.
Tam (nahoře) se musí začít.
4.
Velké ryby dávají velký špatný příklad.
5.
Protože Hus mluvil do těch nahoře a proti nim, pomohlo mu to k hranici v Kostnici.
d)
Jan Milič z Kroměříže (před Husem) tepal mravnost a zlořády dole mezi lidem. Ušetřil si hranici.
9)
Zákon i nad králem.
a)
Nábotova vinice. 1 Královská 21.
b)
Vlivní pohané: Vždy si stanoví zákon tak, aby jim vyhovoval.
c)
Pokud totéž udělají věřící či ti, kdo se k víře hlásí, pak prakticky klesno na úroveň pohanství.
d)
Švejk: Voják ukradne 2 páry bot a je zavřenej, až je černej. Oficír zašantročí 2000 párů bot a nic se neděje.
e)
Chytají se malé rybičky a trestají se malé přestupky.
1.
Malí zlodějíčkové se občas zavřou, aby se uspokojilo veřejné mínění.
2.
Prohibice v Americe. Velkododavatelé alkoholu si klidně bohatli. I např. Kenedyové.
3.
Dnes: Drogy. Občas se chytne malá rybka. Lidé jsou spokojeni. Nebo alespoň částečně uspokojeni, že se něco proti drogám dělá.
10)
Balám se snažil odvést Hospodina od Izraele.
a)
Bůh je ale věrný. Zmátl čáry Baláma.
b)
Balám proto navrhl, dal radu: Když nelze odvést Hospodina od lidu, je možno odvést lid od Hospodina.
1.
Tato cesta se v dějinách církve osvědčovala proti církvi.
2.
Přitažlivost světa.
3.
Touha po moci, světské slávě a bohatství.
c)
Římanům 12,2: Nepřipodobňujte se světu tomuto.