Soudců 11.

(Kázání Starý zákon -> 7 Soudců)

Poznámky.:

1)
Jefte. Syn nevěstky.
a)
Abimelech také. U Abimelecha se projevuje vzdor. Samokrál. Sichem. Nadutec.
b)
Jefte odešel do cizí krajiny.
1.
Narušena jednota Božího lidu.
2.
Vina nikoli Jefteho. Uprchl. Šlo o peníze, o dědictví, o majetek.
3.
Obdoba: Kniha Rut. V době hladu odchází Elimelech s rodinou z Betléma (Dům chleba) k moabským pohanům. Bylo mu tam lépe než doma, i když tam neměl štěstí a neudělal tam díru do světa. Bratří ve víře v Betlémě ho však nepodrželi a nepomohli mu v době neúrody.
4.
Izraelci byli jako jiní lidé. Týmž bídám poddáni.
c)
Cizí země. Jefte se tam uplatnil. Vybudoval si silnou pozici. Schopný člověk. Schopný rváč. Uměl a dokázal se uplatnit v tvrdé světské (necírkevní, pohanské) společnosti.
2)
Galád. Tíseň. Amonitští. Bezradnost Izraelců.
a)
Vzpomněli si na Jefteho. Najednou jim byl dobrý. S prosíkem za ním přišli.
b)
Pro Boží lid, pro církev, může být užitečný (ba dokonce nezbytný) i člověk, který se dokáže ohánět ve světské společnosti.
3)
Jefte je ochoten pomoci.
a)
Bije v něm srdce věřícího člověka.
b)
Ochota dát své síly a schopnosti do služeb Izraele. Do služeb Boží věci.
Zařadit.
4)
Nedůvěra Jefteho vůči Izraelským.
a)
Oprávněná.
b)
Izraelští slibují: budeš našim vůdcem, náčelníkem, soudcem. Vrátí mu důstojné postavení v Izraeli. Zaretušovat minulé křivdy vůči němu. Veřejně to dát najevo. Náprava viny.
c)
Obavy Jefteho: Až mne nebudete potřebovat, kopnete mne zase do prdele. Zase budu vyhoštěncem ze společenství božího lidu. Zase budu v cizí zemi.
1.
Jak vidno, Jefte by raději pobýval mezi svými nežli v cizině.
2.
Jefte nechodil daleko pro nevybíravé výrazy. V tomto směru měl dobrou světskou praxi určitého prostředí.
5)
Izraelci slíbili před Hospodinem.
a)
Takový slib nebylo možno zrušit.
b)
To by byla příliš veliká ostuda i v pohanském okolí. Pohané by se vrhli na Izraelce posíleni jistotou, že jejich Bůh, Hospodin, nepomůže věrolomníkům a křivopřísežníkům.
c)
Ve starověku mělo slovo daleko větší platnost než v moderní době. Nešlo házet smlouvy do koše, i když byly jen ústní.
6)
Jednání Jefteho s Amonovci.
a)
Amonitští mají záminku: co se stalo před 300 lety. Překroucené dějiny. Výmysly.
b)
Jefte přes posly vysvětluje, jak to vlastně bylo.
c)
Ukazuje se: Amonovci si vymysleli záminku. Chtějí zemi Izraelců. Útočná, dobyvačná válka. Izrael se brání.
7)
Slib Jefteho před Hospodinem: Obětuje to, co mu po návratu z boje vyjde vstříc jako první.
a)
Všichni věděli, že mu jako první vždy vychází vstříc jeho dcera.
1.
Jediná dcera. Nemá jiné děti. Pochopitelná hrdost na dceru.
2.
Věděli to i Amonitští.
b)
Fakticky jinými slovy slíbil Jefte Hospodinu obětovat dceru za vítězství pro Izraele. Lidská oběť.
8)
Lidské oběti.
a)
Abraham. Izák. K oběti nakonec nedošlo.
b)
Jefte, jeho dcera.
c)
Méša, moabský král. Obětuje svého syna na hradbách obleženého sídelního města. Obětuje korunního prince. Proti izraelským obléhatelům.
d)
Gehena. Peklo. Údolí Ge Hinon. Doba královská. Král Manases. Vodili syny a dcery skrze oheň.
e)
Hiel Bethelský. Znovu obnovil proklaté město Jericho. Za bezbožného krále Achaba. Kletba byla překonána obětí dvou synů.
f)
Samson. Sebeoběť. Pro záchranu Judských.
g)
JK. Sebeoběť.
9)
Tehdy se lidské oběti už nekonaly. Hrůza i mezi pohany. Největší oběť. Zaváže to Hospodina a sváže to ruce pohanským bohům. Morálně-politický rozklad ve vojsku Amonovců. Strach, hrůza. Psychologicko-náboženský faktor hraje roli.
10)
Jefte musel slib splnit. Asi i dcera věděla o slibu, přesto vyšla vstříc. Ochotna podpořit otce. Služba pro otce, ale i pro Izraele. Kdyby nedošlo k oběti, okolní pohané by se vrhli na Izraele. Morálně a ideologicky by to podlomilo Izraele. Nebylo jiné možnosti než dceru obětovat.
11)
Oplakávání panenství. Později zvyk. Iniciace. Souvislost s vegetativními kulty. Dospělost.
12)
Lyon Feuchtwanger: Jefte a jeho dcera.
13)
Výklady: Kolísají. Prý jen jde o panenství. Výslovně připomenuto: Zůstala panna. Že se to pak nějak zakamuflážovalo. Teologicky.
14)
Řecko. Ifigenie z Tauru. Obětována bohyni. Ta ji kamsi odnesla. Hrdina, snad Perseus, ji pak mohl vysvobozovat.
15)
Jefte.
a)
Zbojník. Loupežník.
b)
Obětuje vlastní dceru. Lidská oběť.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.