1 Královská 22,40-54.

(Kázání Starý zákon -> 11 1 Královská)

Text:

1
Královská 22,40-54.

Čtení:

1
Královská 22,40-54.
40
I ulehl Achab ke svým otcům. Po něm se stal králem jeho syn Achazjáš.
41
Ve čtvrtém roce vlády izraelského krále Achaba se stal králem nad Judou Jóšafat, syn Ásův.
42
Jóšafatovi bylo třicet pět let, když začal kralovat, a kraloval v Jeruzalémě dvacet pět let. Jeho matka se jmenovala Azúba; byla to dcera Šilchího.
43
Chodil po všech cestách svého otce Ásy. Neodchýlil se od nich, ale činil to, co je správné v Hospodinových očích.
44
Jenom neodstranili posvátná návrší; lid na posvátných návrších ještě obětoval a pálil kadidlo.
45
Jóšafat také žil v pokoji s králem Izraelským.
46
O ostatních příbězích Jóšafatových, o jeho bohatýrských činech, jež konal, a jak bojoval, se píše, jak známo, v Knize letopisů králů judských.
47
Zbytek těch, kdo provozovali modlářské smilstvo a zůstali ještě ve dnech jeho otce Ásy, vymýtit ze země.
48
V Edómu tenkrát neměli krále, byl tam královský správce.
49
Jóšafat dal udělat zámořské lodě, aby pluly do Ofíru pro zlato, ale nevyplul; lodě ztroskotaly v Esjón-geberu.
50
Achazjáš, syn Achabův, tehdy řekl Jóšafatovi: "Ať se plaví na lodí s tvými služebníky také moji služebníci!" Ale Jóšafat nesvolil.
51
I ulehl Jóšafat ke svým otcům a byl pohřben vedle svých otců v městě svého otce Davida. Po něm se stal králem jeho syn Jóram.
52
V sedmnáctém roce vlády judského krále Jóšafata se stal králem nad Izraelem v Samaří Achazjáš, syn Achabův. Kraloval nad Izraelem dva roky,
53
Dopouštěl se toho, co je zlé v Hospodinových očích. Chodil po cestě svého otce a své matky i po cestě Jarobeáma, syna Nebatova, který svedl Izraele k hříchu.
54
Sloužil Baalovi a klaněl se mu a urážel Hospodina, Boha Izraele; všechno konal tak jako jeho otec.

Postup:

1)
Úvod. Navázání na Matouš 7,13-14. Cesta široká a úzká. 1 Královská 22,40-54. Ilustrace k tomu.
a)
Oblasti, sféry života.
b)
Osobní štěstí. Pohodlí. Konzum.
c)
Zasvětit život vyšší normě. Ideál. Linie. Stupnice hodnot.
d)
V těchto případech jdeme po široké nebo úzké cestě. Různé křižovatky s dalšími širokými či úzkými cestami.
2)
Jozafat a Ochoziáš. Protiklady.
a)
Osobní štěstí. Bohatství králů. Jozafat: Měl i Idumeu. Ofir, neúspěch.
b)
Mezilidské vztahy. Pokoj s Ochoziášem. Dovedl říci ne. Nenechal se vykořistit s plavbou do Ofir.
c)
Smysl života. Ochoziáš: Bál. Jozafat: Hospodin. Jozafat vystupuje proti sodomářům, ale nekazil výsosti. Nedůslednost. Nebo politická prozíravost. Navázal na lidovou zbožnost. Nedráždit lidi, kterým by se něco vzalo.
d)
Dlouhodobé hodnocení.
1.
Co zůstane, co je důležité: Činil či nečinil to, co je dobrého před očima Hospodinovýma.
2.
Hodnotící pohled kněží, kdo to psali. Redaktoři bible.
e)
Oba. Chodili po cestách otců, i Jeroboáma.
1.
Ne osud či determinismus.
2.
Možnost výběru a volby.
f)
My. Navazujeme na své otce, předky ve víře.
1.
Co ale předáme dál?
2.
02: Vybydlování církve.
3)
Judský král Jozafat. Verš 43.
a)
Pokoj s pohanským králem izraelským. Nic jiného mu nezbývalo. Byl slabší.
b)
Ostatky sodomářů. Náboženská čistota.
c)
Nezkazil výsosti. Lokální a regionální svatyně.
d)
Idumea. Vláda.
e)
Ofir. Polámané lodě.
f)
Nechtěl se nechat vykořisťovat od Ochoziáše. Společné lodě do Ofir.
4)
Verš 53. Ochoziáš.
a)
Sloužil bálovi. Klaněl se mu.
b)
Podle vzoru svého dávného předchůdce Jeroboáma si kladl nárok na svědomí svý¨ch poddaných.
c)
Vládl jen 2 roky.
d)
Dědictví po otcích může být zlé nebo dobré. My: Toleranční otcové.

Poznámky:

1)
Hřích Jeroboáma syna Nebatova. Jeroboám byl severoizraelský král, když se po Šalomounově smrti rozdělilo izraelské království na severní a jižní.
a)
Postavil svatyně (chrámy) v Dan a v Bethel. Zcela na severu a zcela na jihu své země.
1.
Aby lidé ze severního Izraele nechodili do jeruzalemského chrámu.
2.
Narušil duchovní a náboženskou jednotu Izraele.
3.
Po politickém rozdělení Izraele (po smrti Šalomouna) ve dvě samostatná království tak došlo ještě i k rozdělení duchovnímu.
4.
Ve svatyních v Dan a v Bethel byl uctíván Hospodin stejně jako v chrámu v Jeruzalemě.
b)
Zlatá telata v Dan a v Bethel (V Dan asi tele stříbrné).
1.
Podstavce pro neviditelně sedícího Hospodina.
- V zápalu lidové zbožnosti se pak často prakticky spíše uctívá ten podstavec, modla.
- Zlatý býček. Sesuv víry.
2.
Obdoba: Exodus 32. Izrael uctíval zlaté tele pod horou Sinaj, kde bylo dáno desatero a kde byla uzavřena smlouva s Hospodinem.
- Smlouva na Sinaji: Vrchol vztahu Izraele k Bohu.
- Na témže místě se však projevilo i bohapusté modlářství, i když vnějšně (aspoň zpočátku) pod maskou zbožnosti před Hospodinem.
c)
Král Jeroboám si vybral pro své svatyně své kněze. Levité byli vyhnáni. Kněží se stali fakticky státními úředníky ve státním náboženství. Králi se tak naskytla možnost panovat nad svědomím svých poddaných.
d)
Hřích viděný velmi lidsky.
1.
Jeruzalemským kněžím, kteří počínání severoizraelského krále Jeroboáma negativně hodnotí, ubyla možnost vlivu v severní části Izraele.
2.
Judský král, sídlil v Jeruzalemě, kde byl chrám, tak ztratil možnost ovlivňovat obyvatele severu, kteří by přicházeli z náboženských důvodů do Jeruzalema.
3.
Úbytek náboženských poutníků ze severu s sebou nesl i ekonomické důsledky. Znamenalo to úbytek financí od nepřicházejících poutníků.
4.
Svým způsobem byl severoizraelský král Jeroboám politicky, nábožensky a ekonomicky velmi prozíravý. Myslel na dobro své země. Jeruzalemští kněží to však (pochopitelně) hodnotí jinak.
2)
Jozafat byl příbuzný s Achabem a Ochoziášem. Spřízněnost politická přes sňatky, které to utužovaly a dotvrzovaly.
3)
Oba králové. Bohatí. Materielní předpoklady slyšet SB. Možnosti stavět, budovat.
a)
Izraelci v Egyptě. Neslyšeli mojžíše pro službu přetěžkou a trápení ducha.
b)
Lazar.
1.
Je vzat biblí v ochranu bez zázemí církve a víry. Dostal se do nebe, i když o něm neslyšíme, že by věřil, modlil se nebo chodil do kostela.
2.
Bible nadržuje chudým, slabým a chrání je.
- Silný má lepší předpoklady pro život v oblasti materielní i duchovní.
- Komu bylo více dáno, od toho bude i více požadováno.
c)
Králové nemuseli vynakládat čas a energii na uhájení holé existence. Mohli se rozvíjet ve svém životě.
1.
Jozafat toho využil. Ukázal, že to jde.
2.
Ochoziáš zpohanštěl docela.
4)
Ochoziáš vládl jen 2 roky.
a)
Odpovědnost člověka za každý den života.
b)
Ochoziáš na sebe vzal královskou odpovědnost. Musí ji nést.
5)
Úzká a široká cesta.
a)
Měřítko: Vztah k Bohu.Boží hodnocení.
b)
Jenže za PB hodnotí lidé. Aspoň zde na této zemi. Život z víry podle Boží vůle. Podle rozpoznání některých věřících lidí.
6)
Otázka zkažení výsostí.
a)
Král je nezkazil.
b)
Kniha 2 Paralipomenon. Zkazil.
7)
Sodomáři.
a)
Snad homosexuálové.
1.
Přidávala se k tomu kultická oblast, pohanské praktiky.
2.
Něco extra.
3.
Proti přirozenosti přírody.
4.
Vyzvedáno jako něco lepšího.
b)
Anomálie.
1.
Respektovat zvláštnost.
2.
Vybočení z normálu přírody.
3.
Nesnižovat lidi.
8)
Věřící Jozafat.
a)
Přátelství s Achabem.
1.
Tím poškodil věřící na severu. Jozafat se jich nezastal, nevzal je v ochranu. Nepomohl jim. Nepřimluvil se za ně. Nechal je ve štychu.
2.
Paktoval se s Achabem na úkor věřících v jeho zemi. Nechal Achabovi volnou ruku v útisku Hospodinových věřících. Hodil je přes palubu.
3.
Osobní zbožnost jen v Judstvu. Jozafat je nejednoznačná postava.
b)
Politicky a ekonomicky slabšímu Jozafatovi nezbylo, než aby se silným Achabem vycházel přátelsky. Jenže na to dopláceli Hospodinovi vyznavači na severu, v Achabově království.
9)
Sebeomluva.
a)
Forma omluvy sebe: Omlouváme druhé ve stejné věci, za stejné hříchy, které jsou aktuální u nás. Tváříme se jako hodné děti, když omlouváme otce a matky ve víře. Omlouváme je za to, co bychom neměli omlouvat u sebe.
b)
Zdánlivě je to snazší cesta k víře u dětí.
10)
Vděčnost za věřící rodiče.
a)
Snazší cesta k víře pro děti.
b)
Opora pro víru.
11)
Nevěřící rodiče.
a)
Děti se nemohou vymlouvat na determinismus.
b)
Každý má možnost uvěřit sám.
c)
Je přece známo, že i v nevěřících rodinách občas někdo uvěří v Boha.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.