Žalm 3.

(Kázání Starý zákon -> 19 Žalmy)

Text:

Žalm 3,9. V Hospodinu je spása. S tvým lidem je tvoje požehnání!

Čtení.:

Žalm 3.
1
Žalm Davidův, když prchal před svým synem Abšalómem.
2
Hospodine, jak mnoho je těch, kteří mě souží, mnoho je těch, kteří proti mně povstávají!
3
Mnoho je těch, kteří o mně prohlašují: "Ten u Boha spásu nenalezne."
4
Ze všech stran jsi mi však, Hospodine, štítem, tys má sláva, ty mi pozvedáš hlavu.
5
Pozvedám hlas k Hospodinu, a on ze své svaté hory mi už odpovídá.
6
Ulehnu, usnu a probudím se, neboť Hospodin mě podepírá.
7
Nebojím se davu desetitisíců, kteří kolem proti mně se kladou.
8
Povstaň, Hospodine, zachraň mě, můj Bože! Rozbiješ čelisti všem mým nepřátelům, svévolníkům zvyrážíš zuby.
9
V Hospodinu je spása. S tvým lidem je tvoje požehnání!

Postup:

1)
Neveršovaná vstupní poznámka: Žalm Davidův. Když utíkal před Absolonem.
a)
Některé překlady to nechápou jako součást textu. Pouze redakční nebo liturgická poznámka.
b)
Údaj: žalm Davidův. U mnoha žalmů. L David. Ne dativ autora. Pozdější historizace: že kde jaký žalm složil David jako autor. L má konkrétní dativní smysl. Pro Davida. Davidovský žalm. Věnováno davidovi.
c)
Pravděpodobně jde o určení, kdo má žalm přednášet v liturgii. Kdo představuje Davida, mesiášského krále.
2)
Dohad Daňka: Zdali David není vůbec punktace z věcného smyslu: dód. Punktace ze slova Mašiach, pomazaný. Dód: milý.
a)
Buď jak buď, David přerůstá historickou postavu. Stává se nadčasovým typem dokonalého krále. Historický David byl lump. Výšiny a nížiny víry. Žalmové liturgie. V Davidovi předstupuje před Hospodina celý Izrael.
b)
David zastupuje celý Izrael, ne jen sebe. Oprostit se od zpložštělé historizace. Davidovy žalmi je třeba číst jako mesiášské žalmy. Církev v NZ je právem vztahuje na JK.
3)
Kdyby se jednalo je n o historizaci, pak by vztah historického Davida k JK byl násilný.
a)
Idealizovaný David je předobrazem Mesiáše.
b)
Diametrální rozdíl mezi historickým Davidem a JK.
4)
Ne každý žalm označený jako Davidův je součástí královské liturgie, kde král vystupuje jako pomazaný Hospodinův.
5)
Sélah.
a)
Poprvé se setkáváme se slovem Selah. Opakuje se častěji v žalmech.
b)
Nevíme přesně, oč jde. Nejpravděpodobněji přednesová nebo hudební poznámka.
c)
Žalm 46. Po čtyřech verších.
6)
Přehledný spád textu. Verš 2-3. Nebezpečí. Ohrožení. Nepřátelé. Absolon. Věřící je v tísni. Likvidovat. Vnitřně. Vnějšně, fyzicky. Rozleptává to. Záludnost a zákeřnost vnitřního rozkladu. Podvazuje to síly. Ochablost.
7)
Hluboká jistota z Boha. Záruka. Hospodin povyšuje hlavy mé. Vysvobození.
8)
Verš 7. Nebudu se báti mnoha tisíců.
9)
Verš 8-9. Prosba o ochranu. Povstaň Hospodine. Zahanbit nepřátele.
a)
Krutost? Vyrážet zuby.
1.
Běžně se zabíjelo.
2.
Relativní milosrdenství v rámci tehdejší doby.
b)
Zuby. Nástroj dravce, škůdce. Odzbrojit. Ne bezzubý mír. Doslova bez zubů. Odzbrojení.
1.
Žalm 58,7. Potře jim zuby v ústech jejich. Poláme zuby lvíčat.
2.
Izaiáš: Dravci (masožravci) pak budou žrát plevy. Metafora. Šelma.
3.
Žalm 124,6: Nevydal nás zubům jejich.
c)
Ne akt pomsty. Odejmout nástroj k ničení. Česky: Klepnout přes prsty. Vyrazit zbraň z ruky.
10)
Verš 9. Vyznání a ujištění Boží lásky. Tvé je, Hospodine, spasení. Vysvobození.
11)
Mesiáš. Zástupně nese tíhu lidského utrpení. Trpící Mesiáš. Bůh ho však vysvobodí.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.