Na pastvách zelených pase mne. K vodám tichým mne přivádí.
3.
Duši mou občerstvuje. Vodí mne po stezkách spravedlnosti pro jméno své.
4.
Byť se mi dostalo jíti přes údolí stínu smrti, nebudu se báti zlého, neboť ty se mnou jsi. Prut tvůj a hůl tvá, toť mne potěšuje.
5.
Strojíš stůl před obličejem mým naproti mým nepřátelům. Pomazuješ olejem hlavu mou. Kalich můj naléváš, až přetéká.
6.
Nadto i dobrota a milosrdenství následovati mne budou po všecky dny života mého. Přebývati budu v domě Hospodinově po dlouhé časy.
Čtení:
Jan 10,1-18. Matouš 15,29-38. Nasycení zástupů.
Postup1.
1)
Čtení. JK je dobrý pán. Ne kamarád, kamarádíček. Ne spojenec, obchodní partner.
2)
Známý text.
a)
Nesnadné kázat na notoricky známý text v církvi.
b)
Mimo církev ale málo známý žalm, ostatně jako celá bible.
1.
Škoda pro lidi. Lidé bez boha a bez bible jsou o mnohé ochuzeni.
2.
Rozměr života. Jazykově. Myšlenkově. Citově.
3.
Ochuzená většina národa.
3)
Dávnověká báseň.
a)
Neleskne se novotou. Nepřitahuje.
b)
Pastýř. Řemeslo dnes už prakticky mladým neznámé.
4)
Žalm 23.
a)
Ne poučení o chovu ovcí.
b)
Vyznání víry. Základní lidský postoj. Důvěra k Hospodinu. On nás k tomu pozval.
5)
Jednotné číslo. Žalmista píše za sebe. Nezastupitelné osobní vyznání. Ne za jiné. Ne obecné. Výraz vlastního nejhlubšího vnitřního postoje.
6)
Bůh je můj pastýř. Ne cosi pověstného nad námi. Jeden člověk není pro Boha příliš málo. Boží zájem o jednotlivce. Péče. Konkrétní život. Všední život. Hlad, žízeň po životě. Touha po odpočinku v úzkostech. Bůh zná člověka osobně, konkrétně.
7)
Každý člověk je neopakovatelný jedinec.
8)
Řeč žalmu: vyznání. Bůh se stará nejen o věřící.
9)
Obraz pastýře. Cesta. Putování. Pohyb. Ne přešlapování na jednom místě. Vidět nespatřené. Poznat neznámé, nepoznané. Smysl putování. Plně žít.
10)
Romantický básník by se obíral představou, že jeho cesta je daleká. Marné je mé volání. Zde je překvapivá konkrétnost. Důraz žalmu: Člověk nejde sám. Bůh je s námi. Můj pastýř mne povede životem.
11)
Hluboká rokle.
a)
Realita za hranicí nám známého a představitelného. Přestává tam pronikat světlo. Člověk už tam nevidí dopředu. Úzkost doprovází cestu.
b)
Úzkost před smrtí. Pohnutky k představám o smrti. Útěk k představám o posmrtném životě. Druhotně je z toho uděláno náboženství. Náboženství o tom, co bude po smrti.
c)
Mnozí: Zapomenout na vlastní konec jako na smrt. Náboženství se pak stane zbytečným. Muzeum něčeho minulého.
12)
Co tomu protiřečí?
a)
Neuvěřitelný zájem relativně značného počtu lidí u nás o to, co jim někdo nabídne jako dosud neznámé náboženství v nějaké jiné atraktivní podobě. Prázdnota v nitru. Nestačí zapomínání na smrt. Zájem o neznámo.
b)
Vlny v dějinách.
1.
Nezájem o náboženství.
2.
Jindy naopak zájem o náboženství.
3.
Doklad: Náboženství souvisí s danou konkrétní historickou realitou.
- Buď se má člověk moc nebo aspoň dostatečně dobře nebo zase moc špatně nebo citelně hůř. - Zásvětno, záhrobí a tajuplno někdy přitahuje. Jindy je to lidem fuk.
13)
SZ neslibuje nesmrtelnost ani posmrtnou blaženost. Výrazně jiná jistota: ty se mnou jsi. Vždyť se mnou jsi ty. Hospodin je průvodce životem. Žádné: do nebíčka, do peklíčka. Důvěra.
Poznámka: Skoro dojem: PB je s námi v životě i v umírání. Ale pak nebude asi nic.
14)
Zde na zemi je Bůh s námi. Ne až za hranicí nekonečna.
a)
JK. Ty jsi se mnou. Imanuel. Bůh s námi.
b)
Nabídka pro nás: říci: ty jsi se mnou.
Postup 2:
Verše 5-6. Prostíráš mi stůl.
1)
Vyznání k bohu. Lze mu důvěřovat. Vždyť ty jsi se mnou.
2)
Řeč o pastýři.
a)
Ne pastýřská idyla. Ne křesťanská malůvka. Ne obrázek.
b)
Bůh je s člověkem proti nepřátelům, kteří chtějí poškodit, zničit. Hospodin je hostitel na dohled od nepřátel. Nelze si dělat iluze. Nepřítel je nepřítel.
c)
Hospodin vzal člověka pod svou ochranu. Tehdy znamenalo pozvat někoho ke stolu víc než jen dát mu jídlo. Ochrana. Přátelství. Výraz navenek. Dát veřejně najevo: pokud je jako host u hostitele, hostitel za něj ve všem ručí.
3)
Ochrana.
a)
Ne schování se.
b)
Ne útěk nebo odvedení jinam.
c)
Ne, aby nepřátelé šli jinam. Ne: kdo uteče, ten vyhraje.
Účastníkům hostiny pro radost. Nepřátelům pro zlost.
6)
Nepřátelům ubývá možnost prosadit se.
a)
Věrná boží ochrana.
b)
Ne hrdinství v lidském slova smyslu.
7)
Dobrota a milosrdenství.
a)
Budou mne pronásledovat. Následovat. Provázet.
b)
Modrá. Kraličtí. Opis, volně přeloženo, nikoli doslova.
c)
Hebrejsky: pronásledovat. Budou člověku v patách.
1.
Člověk dobrotě a milosrdenství neunikne.
2.
Dobrota a milosrdenství nedají člověku pokoj.
3.
Dobro: co vychází z Boží ruky. Boží posouzení, vyrobení.
d)
My:
1.
Přijmout jako dar.
2.
Vědomé usilování o tento dar. Rozhodnutí se pro to.
e)
Milosrdenství.
1.
Tak s námi Bůh jedná.
2.
Dnes: kostelové slovo.
3.
Tehdy: nenáboženské, docela civilní slovo. Jednání s člověkem.
4.
Dnes se projevuje snaha po civilnosti: solidarita. Účastnit se s druhým jeho radostí. Odstraňovat lhostejnost. Jít s druhým všude, i do šlamastiky.
f)
Vybídnutí: cesta k novému životu s Bohem. Dobrota a milosrdenství nám nedá pokoj.
8)
Hospodinův dům. Obecenství s Bohem. Chrám v Jeruzalemě. Dnes kostely. Slyšení a přijímání SB.
9)
Nejdelší časy. Pořád. Naplněný čas.
10)
Hospodin pastýř. Patří mu sláva po všecky věky.
Postup 3:
1)
Bohaté životní zkušenosti Davida.
a)
Hojnost. Bezpečí. Klid života. Radost. Tichý život, ať jako pastýř nebo jako král.
b)
Osamocenost. Útěk před Saulem. Strádání. Nebezpečí života. Nemoc.
c)
Pavel: Všecko mohu v Kristu, který mne posiluje. Umím i hojnost míti i nouzi trpěti.
d)
David spoléhal na Boha za všech okolností.
2)
Postup podle žalmu.
a)
Není nedostatek. Ne nutně nadbytek.
b)
Stezky spravedlnosti: přehlédnutelné.
c)
Údolí stínů: všichni tudy jdeme.
d)
Výhled: dům Hospodinův.
3)
Životní zkušenost Davida.
a)
Statečnost. Goliáš. Filistinští. Co vykonal, co dokázal.
b)
Stáří. BezmocnýDavid. Slabý.
4)
Hřích.
a)
Ne dokonalý člověk.
b)
Uměl prosit Boha o odpuštění.
Postup 4:
0)
Verš 4: Prut tvůj a berla tvá, to mne potěšuje.
1)
Členové církve by se měli nechat vést od pastýře. JK je nejvyšší pastýř.
2)
Naděje.
a)
Pocit bezpečí. Posila na cestě životem.
b)
Nikoli naučená, povrchní naděje.
c)
Zkušenosti v životě.
1.
Na Hospodina lze spoléhat. Ochrana.
2.
Lidské věci: Vratké jistoty.
3)
Pastýř dnes.
a)
Nerozumíme pastevectví a pastýřství.
b)
Romantická selanka.
c)
Podřadné zaměstnání.
d)
Představa, že to každý zvládne.
1.
Chodí se kolem stáda a bloumá se.
2.
Bez tvůrčí činnosti.
3.
Mylný názor nepasující na a pro tehdejší pastýře.
e)
Tehdy.
1.
Odpovědnost.
2.
Strážce a ochránce stáda.
3.
Přesné hranice pastvin.
4.
Nesmělo se zajít na cizí.
f)
Kolem se nalézali a nacházeli nepřátelé.
1.
Zvířata i lidé.
2.
Dravci lidští i zvířecí.
3.
Obohatit se.
4.
Nažrat se.
g)
David mluvil o lvu a medvědu. Pastýř: obětavý, statečný, schopný. Riziko života.
4)
JK je ten nejlepší pastýř. Dobrý pastýř dal i vlastní život v sázku, když šlo o svěřené ovce.
5)
Pastvy zelené.
a)
Tiché vody.
b)
Občerstvení duše.
c)
Stezky spravedlnosti.
d)
Pro jméno své.
e)
Neznamená to: že bych někdy neměl málo toho, co bych chtěl.
1.
Zůstávají i nesplněné tužby.
2.
Nebudu míti nedostatku v tom, co potřebuji.
3.
Základní věci k životu.
f)
Není řeč o přebytku.
g)
Uvarovat se pokušení bohatství a chudoby.
h)
NZ. Evangelista Jan. Mít hojnost. Überfluss. Přetékající přeplněný kalich. Plnost. Přeplněnost. Doklad, že není nedostatek.
i)
Přísloví: Dvou věcí žádám od tebe, Hospodine:
1.
Marnost a slovo lživé vzdal ode mne.
2.
Chudobu neb bohatství nedávej mi.
- Živ mne pokrmem podle potřeby mé. - Abych, jsa nasycen, tebe nezapřel a neřekl: Kdo je Hospodin. - A abych, zchudna, nekradl a nebral naprázdno jméno Hospodina svého.
6)
Letní vedra.
a)
Poskrovnu pastvin. Nutno jít a hledat. Daleko a vysoko do hor. Únava i pro ovce.
b)
Hledat příhodné cesty.
c)
Hledat vodu. Námaha v pustině.
7)
Občerstvení duše i těla.
a)
Nejlepší pastviny a voda. Rozdíl mezi potravou a potravou. Studánka a kaluž. Kvalitní potraviny dnes a méně kvalitní. Zdravá výživa. Otázka financí. Do značné míry.
b)
Pokrm i pro duši je různý. Chléb. Mléko SB. Maso. Hutná strava. SB. Náhražky. Vzpruha života. Svěžest. Svěžest duše. Přínos pro druhé.
8)
Cesty spravedlnosti.
a)
Stezky. Nejlepší a nejbezpečnější cesta pro život. Bohem vytyčený směr. Ukazatele boží vůle a milosti. Značky Boží lásky. V církvi. Uvnitř církve. Kéž bychom je dokázali najít. Následovat JK.
b)
Život člověka. Radostný. Příjemný. Bezpečný. Jemné Boží rady.
9)
Ne cesta bez mráčku, bez překážek.
a)
Balvany. Zakopnutí. Bouře. Zranění. I věřící jde temnými údolími hrůzyplné smrti. Nemoc. Starosti života. Úklady nepřátel. Pokušení.
b)
Jsme v rukou Božích. Nebát se temných úseků života. Některé úseky jsou děsivé. Nebát se ani tehdy, když na konci je smrt. JK vysvobozuje ze smrti. Cesta života. Naděje v životě, ve smrti, v umírání.
10)
Stezky spravedlnosti.
a)
Ne široké pohodlné cesty, na které se vejde všecko. Všecko možné i nemožné.
b)
Úzká cesta života. Těsná brána.
c)
Námaha hledat stezky spravedlnosti.
11)
Prut. Hůl.
a)
Ne trestání.
b)
Ochrana.
1.
Pastýřská hůl. David na Goliáše šel s holí. Prakticky nebezpečné kopí.
2.
Prut.
- Proti hadům. - Udržovat ovce v houfu, aby se některá nezatoulala a nesežral ji vlk.
c)
Ochrana před pádem a pokušením. Zloději.
d)
Biskupská berla. Symbol autority.
12)
Žalm 23. Radost. Naděje. Dobrý pastýř položil svou duši za ovce.
Poznámky.:
1)
Žalm 23. Literární skvost.
a)
Hebrejština. Překlady do různých jazyků. Básnický převod.
b)
Čeština:
1.
Kraličtina: melodičnost.
2.
Ekumenický překlad. Pěkně se to čte a dobře se to poslouchá.
3.
Celá řada dalších překladů církevních i necírkevních.
c)
Hudební zpracování. Reformační melodie. Francouzké Gudymelovy žalmy. Moderní česká duchovní produkce. Dvořákovy biblické písně. Oboroh, na základě textů z Modré bible.
2)
Žalm 23. Nejznámější žalm.
a)
Často se cituje.
b)
Poměrně zřídka se na něj káže.
3)
Dobrota a milosrdenství. Následovat. Pronásledovat.
a)
Kéž by nás Boží dobrota a milosrdenství pronásledovaly, abychom jim nemohli zdrhnout.
b)
Lepí se na paty.
4)
Velepřehršel.
a)
Přehršel přehršelů.
b)
Tucet je 12. Veletucet je dvanáct tuctů, tedy 144.
c)
Přehršel je přetékající plnost.
1.
Řecky: pleroma.
2.
Žalm 23: Kalich hojnosti naplněný tak, až přetéká. Jsou tedy zbytky a přebytky. Zbude na jiné. Lze hýřit a plýtvat. Opravdu opravdový roh hojnosti v dokonalé plnosti.
3.
Něco lepšího nebo víc si pak nikdo už ani nedovede a nedokáže ani představit.
d)
Velepřehršel se pak tedy projevuje v té zbytkové, resp. Přebytkové části. Člověk má totiž jen jeden žalůdek a jen jeden jediný život.
e)
Určitým problémem ovšem zůstává, jestli je člověk schopen a ochoten se podělit s druhými o to, čeho má nadbytek.
1.
Jinými slovy řečeno a jinak vyjádřeno: Jestli je člověk ochoten dát druhému aspoň to, co přetéká a co tvoří fakticky nevyužitelné, eventuelně nevyužívané zbytky.
2.
Vyhazované a odhazované nepotřebné a nepoužitelné či nevyužitelné (nepoužívané a nevyužívané) zbytky v rozvinutých zemích mohou být velmi velmi užitečné v rozvojových zemích.
Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.