Žalm 136,1.

(Kázání Starý zákon -> 19 Žalmy)

Žalm 136. Text:

1
Chválu vzdejte Hospodinu, protože je dobrý, jeho milosrdenství je věčné.

Čtení:

Jan 5,19-30. 1 Timoteovi 6,6-12.
Žalm 136,1-15.
1
Chválu vzdejte Hospodinu, protože je dobrý, jeho milosrdenství je věčné.
2
Chválu vzdejte Bohu bohů, jeho milosrdenství je věčné.
3
Chválu vzdejte Pánu pánů, jeho milosrdenství je věčné.
4
Jedině on koná velké divy, jeho milosrdenství je věčné.
5
Nebesa učinil důmyslně, jeho milosrdenství je věčné.
6
Zemi na vodách překlenul oblohou, jeho milosrdenství je věčné.
7
Učinil veliká světla, jeho milosrdenství je věčné.
8
Slunce, aby vládlo ve dne, jeho milosrdenství je věčné.
9
Měsíc a hvězdy, aby vládly v noci, jeho milosrdenství je věčné.
10
Ranil Egypt v jeho prvorozených, jeho milosrdenství je věčné.
11
A vyvedl Izraele z jeho středu, jeho milosrdenství je věčné.
12
Pevnou rukou a vztaženou paží, jeho milosrdenství je věčné.
13
On rozdělil Rákosové moře vedví, jeho milosrdenství je věčné.
14
A převedl Izraele jeho středem, jeho milosrdenství je věčné.
15
Faraóna s vojskem smetl do Rákosového moře, jeho milosrdenství je věčné.

Postup:

1)
Začátek. Nepřeslechnutelná výzva: Chválu vzdejte Hospodinu. Zpěváci. Refrén. Užíváno o velikonocích.
2)
My. Opakovat takovou výzvu. Chrám. Chvála Hospodinu. Pozvat k chvále.
3)
Bezprostřednost v Izraeli.
a)
Pro nás je bezprostřednost nesamozřejmá. Výzva se může setkat s nedůvěrou a rozpaky. Je dobré je neukřičet, nepotlačit, nepřeslechnout. Vyjadřuje to pocity a duchovní stav dnešního člověka.
b)
Okřiknout druhého je nejpohodlnější. Ztratí se ale kontakt s člověkem. Okřiknutý a okřikovaný člověk se zatvrdí. Přestane mít i ten malý a minimální zájem. Ztratí se možnost navázání v pozdější době, za čas.
4)
Jeden výklad: Chválit Boha je totéž, co růst ve víře a zdokonalovat sebe ve víře. Upevňovat se ve víře. Ať se děje cokoliv, stačí pak dokola jen opakovat: Pane, děkuji ti, chválím tě. I když kolem padají bomby a lidé umírají na rakovinu.
5)
Mnohý člověk zahánímyšlenku po povaze božího vztahu k nám. Vyplatí se jen chválit. Extrém kolem roku 80.
6)
Otázka smiřování postojů a věcí.
7)
Předchozí postoj je cizí bibli. Nepatří k biblické zvěsti. Znetvoření biblické zvěsti.
8)
Chválit. Je čas chválení. Je ale i čas naříkání. Podle situace.
9)
Výzva k chválení. Ale okamžitě přidáno proč. Konkrétnost. Ne všeobecnost. Pak jde o prohloubení duchovního života.
10)
Chvalozpěv.
a)
Ne souhrn pouček.
b)
Konkrétnost. Čím duše a nitro překypuje.
c)
Bůh je k nám dobrý.
d)
26 krát refrén: Jeho milosrdenství je věčné. Kdo má uši, nemůže to přeslechnout. Litanie. Opakování, aby se to člověku vtisklo do paměti.
11)
Boží chvála má základ v Božím jednání. Co Bůh učinil. Žalm 136: Píseˇň o Božích skutcích.
12)
Základní boží připomenuté činy:
a)
Stvoření.
b)
Vysvobození z otroctví v Egyptě.
13)
Stvoření. Uspořádání. Dobrý Boží svět. Pro člověka. Lze to prožít. Úžasná radost. Současně vědomí odpovědnosti za řád ve světě.
14)
Vysvobození izraelských otroků z Egypta.
a)
Jediný takový případ v dějinách. Marná snaha Egypta zabránit tomu.
b)
Nový život v zaslíbené zemi. Vědomí odpovědnosti za život ve svobodě. Je nutno a třeba střežit věrnost v Hospodinově smlouvě.
15)
Stručné vyznání Izraele. Pohled do dějin. Vztah k tomu, co Izraelci pochopili jako Boží jednání s ním. Aktuální připomínka v současnosti.
16)
My. Lid nové smlouvy. Vracet se k tomu, co udělal JK pro nás. Naše dějiny. Osobní. Církev. Doba temna. Tolerance. Husité. Rodiče. Sbor.

Poznámky:

1)
Staré příběhy bible. Doklad Božího milosrdenství.
2)
V kázání je v rámci aplikace a interpretace nutná velmi velká konkretizace.
a)
Nezůstat jen u základních velkých Božích činů milosrdenství.
b)
Příklady ze života osobního a sborového. Církevní situace. Nebát se nedávných dějin.
c)
Příklady je třeba uvádět taktně, laskavě, decentně, ne jako argumenty s vidlema nebo protěžované s palicí.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.