Izaiáš 11,1-10.

(Kázání Starý zákon -> 23 Izaiáš)Vánoce.

Text:

Izaiáš 11,1-10.
1
I vzejde proutek z pařezu Jišajova a výhonek z jeho kořenů vydá ovoce.

Čtení:

Izaiáš 11,1-10.
1
I vzejde proutek z pařezu Jišajova a výhonek z jeho kořenů vydá ovoce.
2
Na něm spočine duch Hospodinův: duch moudrosti a rozumnosti, duch rady a bohatýrské síly, duch poznání a bázně Hospodinovy.
3
Bázní Hospodinovou bude prodchnut. Nebude soudit podle toho, co vidí oči, nebude rozhodovat podle toho, co slyší uši,
4
Nýbrž bude soudit nuzné spravedlivě, o pokorných v zemi bude rozhodovat podle práva. Žezlem svých rtů usmrtí svévolníka.
5
Jeho bedra budou opásána spravedlností a jeho boky přepásá věrnost.
6
Vlk bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat. Tele a lvíče i žírný dobytek budou spolu a malý hoch je bude vodit.
7
Kráva se bude popásat s medvědicí, jejich mláďata budou odpočívat spolu, lev jako dobytče bude žrát slámu.
8
Kojenec si bude hrát nad děrou zmije, bazilišku do doupěte sáhne ručkou odstavené dítě.
9
Nikdo už nebude páchat zlo a šířit zkázu na celé mé svaté hoře, neboť zemi naplní poznání Hospodina, jako vody pokrývají moře.
10
V onen den budou pronárody vyhledávat kořen Jišajův, vztyčený jako korouhev národům, a místo jeho odpočinutí bude slavné.

Postup.:

0)
Úvod.
a)
Vánoce. ¨Svátky. Po týdny k nim vyhlížíme. Součást rytmu našeho života.
1.
Shon před vánocemi, únava.
2.
Dnes pociťujeme celkové vypětí života.
3.
Touha člověka.
- Život lepší, krásnější, pravý. Jiný. Jak by měl vypadat. Neuspokojenost, hledání, usilování. Něco od vánoc čekáme, i když to třeba nedovedeme vyjádřit, formulovat. Světlo, aspoň paprsek. Pokoj, láska, radost.
- Aspoň se toho dotknout. Pak vzpomínáme. Snaha změnit, vybočit. Vkládáme do vánoc své ideály krásného života.
4.
Evangelium JK. Narození JK. To tvoří vánoce vánocemi.
- Na jedné straně jsou lidské tužby, vyhlížení, vzhlížení. Jdeme, usilujeme, děláme nepatrné krůčky.
- Na druhé straně nám jde PB vstříc, překonal velikou vzdálenost. Čas, prostor.
- Rozdíly: Svatost, hřích.
5.
Lidská radost z vánoc.
- Hlavní ale je Boží přístup k nám.
- Bible: bohatství důrazů.
- Text: Jeden z důrazů.
b)
Doba. Asyřané se formují na severu. Neodvratný pád Judského království se rýsuje na obzoru.
1.
Naděje nového počátku. Prorok vidí dopředu za temnou přítomnost.
2.
Bída dosahuje hlouběji: Odvrat od Hospodina.
3.
Prorok vidí dopředu. Boží zaslíbení.
4.
Konkrétní slovo proroka do dané situace. Ne rozplizlá všeobecnost v interpretaci. Prorok nic nevěděl např. O elektrice, ale dobře znal nitro člověka.
1)
Pařez Izai.
a)
Izai byl otec Davida.
b)
Pařez je symbol zkázy. Není to pevný kmen.
c)
Ve výhledu: Jiný, nový David. Ještě lepší david, než byl ten první.
d)
Pařez je symbol konce a beznaděje. Ale zároveň je pařez dokladem, že něco bylo. Lze na něco navazovat.
2)
Proutek. Výhonek. Z kořene.
a)
Má daleko do stromu.
1.
Malý, nepatrný začátek. Není to moc vidět.
2.
Naděje na dlouhé lokty, na desetiletí. PB má dlouhý dech.
3.
Přehlédnutelné od člověka.
4.
Chceme vidět rychlé výsledky.
5.
Je nutná trpělivost. Obrnit se trpělivostí.
b)
Oprávněnost našich počtů. Máme jen jeden život. A je to život krátký. Chceme se dožít něčeho lepšího, užít si života. Chceme prožívat pravý život. Máme na to právo, je to přece záměr Božího stvoření.
c)
Vánoce: Narození dítěte.
1.
Je nutno čekat, až vyroste.
2.
Zatím rostl strom na kříž.
3)
Vydá ovoce.
a)
Spása. Vykoupení.
b)
Ovoce života JK.
4)
Duch Hospodinův na něm spočine. Boží dílo, akce. Když se děje něco dobrého, pak je při díle PB.
a)
Duch moudrosti a rozumnosti. Šalomoun redivivus. Boží moudrost. Příklon k Bohu.
b)
Duch rady, úradku. Pravomoc, rozhodnost.
c)
Duch síly. Projevy bohatýrské síly u JK. Ne nutně jen mávání mečem. Vnitřní síla. Držet boží pravdu.
d)
Duch poznání. Boží plnost života. Oč v životě jde.
e)
Duch bázně Hospodinovy. Poslušnost Boha.
5)
Bude prodchnut boží bázní. Úcta, respekt. Poslušnost. Neuvěřitelné, nepředstavitelné důsledky. Zázrak. Skoro nemožné. Co by se mohlo s člověkem stát.
a)
Nebude soudit podle toho, co se vidí očima.
1.
Hospodin hledí k srdci. Nejen na to, co je před očima.
2.
Soudit, soud, úsudek, názor.
3.
Ne podle kabátu. Šaty nedělají vždy člověka.
4.
Posuzování věcí a lidí. Zrak klame, ale nelze na druhé straně ani vše dobře vidět.
5.
Je třeba vidět i tak říkajíc za roh. K podstatě věci, do hloubky, do nitra.
6.
Příklad: Paradoxie motivů jednání a výsledku.
- Zlý má zlé záměry. Ale náhodně může udělat i něco dobrého.
- Člověk s dobrými úmysly: Nějak se to vymkne, zvrtne, vyjde to špatně.
- PB se dívá i na motivy jednání.
b)
Nebude rozhodovat podle toho, co slyší uši.
1.
Napovídá se toho dost. Nejen pomluvy.
2.
Přesvědčit se.
c)
Nuzný bude souzen spravedlivě.
1.
Od nepaměti se člověk neposuzoval vždy podle pravdy, ale podle peněz.
2.
Protekce.
3.
Bez úplatků: Nuzný na ně stejně nemá.
4.
Běžný člověk dole žije i v moderní společnosti jinak než horních deset tisíc.
d)
O pokorných v zemi bude rozhodovat podle práva.
1.
Zastane se jich.
2.
Tiší, nevypínaví. Obyčejní lidé se svými každodenními starostmi a zápasy života.
3.
Když to Izaiáš zmiňuje: Doklad, že v Izraeli nebyla (neexistovala) sociální spravedlnost. Sociální motivy Izaiáše.
e)
Žezlo úst: Bude bít zemi.
1.
Slovo. Ne obušek.
2.
Mocné slovo. Stačí. Doklad moci toho, kdo takové mocné slovo pronáší.
f)
Dech rtů usmrtí svévolníka. Svévolník: Vlastní vůle proti PB.
g)
Pás spravedlnosti a věrnosti. Věrnost svému lidu Izraelskému.
h)
Dílčí závěr: Neuvěřitelné. V lidské to moci není.
6)
Náprava stvoření. Pokoj. Smíření.
a)
Příroda. Zvířata: Symbol lidí, typů lidí. Silní a slabí: Smír. Zázrak.
1.
Předtím byla oblast lidská popisována přímo. Nyní je obraz zesílen.
2.
Silní: forma vlastnictví, lest, hrubé násilí, zlo, hadí jednání.
3.
Slabost: Různé formy mláďat. Býložravci.
4.
Příklad za všechny: Lev žere slámu, plevy.
5.
Dravci mezi lidmi chtějí užít svých dravčích předností a prosadit se na úkor druhých.
6.
Slabí nemají šanci proti dravcům.
b)
Možnosti smíru:
1.
Ireneus. Církevní otec. 2. Století.
- Patero knih proti heretikům. Už tehdy bylo mnoho falešných učení.
- Kvalita plev: Argumentace: Když plevy stačí lvovi, jak teprve bude muset být výživná pšenice, zrno.
- Cesta zdola: Zkvalitnit život zdola. Dravci se zřeknou dravcovství.
2.
Silný se zřekne mnohého svého.
- Stručně: Lev se stane vegetariánem. Tohle ale není opora pro obecné vegetariánství.
- Cesta: Rozdělit se se slabými. Opora, pomoc.
c)
Závěr: Cesta Jk.
1.
Oběť. Celý se rozdal. Vzdal se pro nás života.
2.
Příklad. Malé dítě. Slabé. Naděje.
d)
Světlo vánoc. Aspoň paprsek. Nové stvoření.

Postup 2:

1)
Křesťanské vánoce.
a)
Něco specifického. S něčím takovým se nesetkáme v žádném náboženství.
b)
Základní existenciální otázky života člověka. Spasení. Otázky smyslu života. Pravý život. Štěstí. Plnost života. Dotknout se v pomíjivém životě věčných hodnot.
c)
Naděje v JK. Boží syn. Spasitel.
d)
Bohatství důrazů vánoc.
2)
S křesťanskými vánocemi se dnes můžeme ještě setkat v církvi, v kostelích.
a)
Obecné slavení vánoc kolem nás.
1.
Komercionalisace vánoc. Začalo to ve zvýšené míře přibližně před 100 lety. Obchod. Vydělat na všem. Reklamně vnutit lidem představu, co vlastně vánoce jsou. Bez čeho se neobejdou. Zvyky. Co koupit. Vyprázdnit sklady.
2.
Vnutit představu šťastných a spokojených vánoc. Nakupuje se nejen měsíc, ale i 2 měsíce před vánocemi. Co se má a musí napéct.
3.
Konzum. Různé stupně a druhy konzumu. Třeba i trochu kultivovaný konzum s nějakou tou obecně lidskou či náboženskou duchovností či nějakým prožitkem.
b)
Opar religiosní zvláštnosti nebo zajímavosti.
3)
Kulturně-umělecký akcent vánoc.
a)
Literatura. Malířství. Sochy.
b)
Hudba. Explose různých předvánočních a vánočních koncertů v církvi i kolem ní. V kostelích i kdekoliv jinde. Nic proti koncertům, proti hudbě.
c)
Prožitek. Zážitek. Učinit duši a nitro citlivějším pro některé hodnoty. Pomocný důraz pro pravé pochopení skutečných vánoc.
4)
Sekularisovaná společnost.
a)
Konsumní. Zesvětštělost.
b)
Přesto nevyprchaly některé skutečnosti, hodnoty vánoc. V sekularisované podobě. Touhy člověka. Naděje. Vyjádřeno např. V přáních, která jsou v souvislosti s vánocemi vyslovována.
c)
Pokoj. Radost. Láska. Štěstí. Spokojenost. Pohoda života. Zdraví. Mezilidské vztahy. Najít si čas na setkání s lidmi. Pohovořit si s lidmi. Důležité, vzácné, cenné hodnoty. Ukazují směrem k tomu nejhlubšímu, existenciálnímu, co znamenají křesťanské vánoce.
5)
Akcent naděje.
a)
Touhy lidí už dávno ve SZ. Očekávání. Zaslíbení.
b)
Text. Konkrétní historická situace.
1.
Zbožný král Ezechiáš. Zdědil neblahé dědictví po svém bezbožném otci Achasovi.
- Achas se paktoval s mocnými Asyřany. Spojenec Asyřanů proti sousedům Severoizraelským a Syrským.
- Když Asyřané zničili Severní Izrael a Sýrii, vrhli se na Judu.
2.
Ezechiáš. Jednání s Asyřany.
- Asyřané předložili požadavek velmi vysokého tributu se slibem o neútočení.
- Ezechiáš si spočítal: Gram míru je lepší nežli tuna nejistého vítězství. Vyškrábal státní kasu do poslední mrtě. Vybral chrámové poklady. Zadlužil se, kde se dalo. Dal obrovskou částku ve zlatě a ve stříbře Asyřanům za slib míru.
3.
Stalo se něco neočekávaného a neuvěřitelného.
- Asyřané se projevili jako věrolomníci. Shrábli peníze a zaútočili. Chtěli snadnou kořist. Ezechiáš už neměl peníze na vojáky a zbraně.
- Hordy Asyřanů plundrovaly zemi. Padala pevnost za pevností. Nakonec zbyl pouze Jeruzalem.
4.
Prorok Izaiáš povzbuzuje krále Ezechiáše. Spoléhat na Hospodina.
- Podobně Izaiáš povzbuzoval i Achasa.
- Jde přece o blaho svěřeného judského lidu.
- Naděje. PB má mnoho možností, jak může překvapivě zasáhnout a pomoci.
- Ezechiáš (na rozdíl od svého bezbožného otce Achasa) poslechl Izaiáše.
5.
Koncentrace Asyřanů kolem Jeruzalema. Tábory. Očekávání brzského vítězství. Žádná hygiena. Koně. Lidé. Hnojiště. Záchody. Teplo. Mouchy. Infekce. Morová epidemie.
- Zdecimovaná asyrská armáda prchala.
- Po desetiletí se již z této katastrofy Asyřané nevzpamatovali.
6)
Pařez.
a)
Zbytek slávy velkého stromu. Davidovská dynastie. Zašlá sláva.
b)
Proutek. Jiskérka naděje. To to ještě potrvá, nežli z toho proutku bude zase pořádný strom. Práce. Sadař. Roubování.
c)
Narození JK. Dítě. Chlév. Po lidsku viděno nic slavného. Jiskérka naděje. To se lidé ještě načekají, nežli dítě vyroste a dospěje. Ale: Spočine na něm duch Hospodinův. Víra. Naděje.
7)
Akcent naděje o vánocích.
a)
Paprsky světla vánoc svítí na cestu do následujících všedních dnů v roce.
b)
Čekání dalších vánoc. Kolik jsme jich už z Boží milosti prožili. Chtěli bychom jich zažít ještě hodně. Vyhlížíme dopředu. Jiskérka naděje pro náš pozemský život. Touha dotknout se i hodnot věčných.
1.
Vánoce jsou na konci roku. To nejlepší nakonec. Vánoce to zachycují zatím jen v náznaku a touze.
2.
KB. Naplnění. To opravdu nejlepší až na ten konečný konec.

Poznámky:

1)
Představitelná utopie? Radikální změna s lidmi. Pokoj. Smír.
a)
Mezi zvířaty snad ještě.
b)
Mezi lidmi těžko představitelné. Zápas víry. Změna člověka božím duchem.
c)
V lidské to moci není.
d)
Příklady z dějin: Bůh mění člověka. Lidé prodchnutí boží láskou.
1.
První křesťané: Oběť života. Pokorné tiché svědectví života.
2.
Mniši. Chudoba.
3.
Náprava života.
4.
František z Asissi. Petr Valdes. Nešli cestou kariéry, ale cestou chudoby.
5.
Držet boží pravdu v životě. Újma: Hus, Luther, Kalvin, Zwingli. Toleranční a předtoleranční předkové.
6.
Albert Schweitzer. Odhodil pohodlnou kariéru v Evropě, při jeho schopnostech. Zakopal se v Africe.
2)
Když vedle sebe ulehne lev a beránek, pak vstane obvykle jen lev.
3)
Pařez.
a)
Vzpomínka na něco krásného v minulosti.
b)
Vánoce po čase: kéž by bylo na co vzpomínat.
4)
Izaiáš 11. Pařez.
a)
Chatrný zbytek.
1.
Návrat ke kořenům. Ad fontes.
2.
Výhonek.
b)
Krizová situace izraele.
1.
Kontext: Předchází vykácený les.
2.
Asyřané. Sancherib. Zničená země.
3.
Nový počátek.
c)
Dnešní vykácený zničený les.
1.
Vichřicí poničený les.
2.
Vysoké pařezy, neužitečné dřevo.
d)
Soumrak civilisace. Symbol či obraz: Paseka.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.