Izaiáš 42,8.

(Kázání Starý zákon -> 23 Izaiáš)Advent.

Text:

Izaiáš 42,8.
Já jsem Hospodin. To je mé jméno. Svou slávu nikomu nedám. Svou chválu nepostoupím modlám.

Čtení:

První Korintským 1,18-31.

Osnova.:

0)
Prohlášení v občanském životě.
a)
Slavnostní. Text. Panovnické prohlášení. Potěšení zajatců. Do šíře prostoru a času.
b)
Aktuální prohlášení. Bůh byl s otci. Formuje nás v přítomnosti a i pro budoucnost. Naděje.
1)
Pán.
a)
Nadřízený. Šéf. Ne vždy příjemné. Praxe života.
1.
Silniční pravidla. Je třeba je respektovat, aby se na silnici dalo jezdit. Nutnost soužití mezi lidmi.
2.
Snaha člověka občas prosadit kus svého. Svoboda.
b)
Hospodin. Svrchovaný. Není skulina k úniku. S nikým se nedělí o své právo, o svou slávu. Hospodina nelze sesadit s trůnu. Bůh zůstává pánem stále, i když člověk přestane chodit do kostela.
c)
Otázka na tělo: Počítáme s Hospodinem jako s Pánem? Posloucháme? Kdo počítá, poslouchá. Kdo počítá s jinými pány, ten se přepočítá. Přepočítá se i ten, kdo sice s Hospodinem tak trochu počítá, ale přidává k tomu ještě jiné pány, pro jistotu.
2)
Námitka: jaký Pán?
a)
Mnoho lidí ho ani nebere na vědomí, natož poslouchat?
b)
Osobní pocity: Jak nám pomůže tento pán, když se hroutí rodina, církev? Když přijde nemoc, bezmocnost?
c)
Izaiáš 40. Jiný pán než pán světský. Nedolomí nalomenou třtinu. Nedošlápne doutnaící knot. Spravedlivý. Na rukou ponese zraněnou ovci. Tichý. Neatraktivní. Bez reklamy. Nepotřebuje reklamu. Nevnucuje se. Přitom pohne s námi. Osloví.
3)
Náš podíl na jeho slávě.
a)
V tichosti a v lásce. Hospodin. Pán. Může si dovolit být tichý a pomáhat slabým. Laskavý. Neprosazuje se tvrdě lokty a rameny. Neužívá násilí. Odpouští. Milosrdenství.
b)
JK. Cesta, pravda, život. Pán, který neustoupil ani před utrpením a křížem. Trpící pán. Přesto pán pánů. Sláva.
4)
Výzva. Rozhodnout se pro JK.
a)
Boží a naše cesty.
b)
1 korintským 1. Co Bůh pokládá za veliké.

Postup:

1)
V občanském životě slýcháme celou řadu prohlášení.
a)
Významná. Méně významná. Veřejná. Soukromá. Polosoukromá.
b)
Prohlášení někdy bereme vážně, jindy je moc vážně nebereme. Něco pro nás znamenají či neznamenají. Týkají se nás či netýkají.
c)
Mnohá jen vyslechneme a zapomeneme na ně. Život jde dál ve vyjetých kolejích.
2)
Text. Prohlášení. Slavnostní panovnická řeč. Výrok má potěšit Izraele v zajetí v Babylonii. Hospodinova řeč má být slyšena široko daleko. Do nejzazších koutů země, až na ostrovy.
a)
Široko daleko ve smyslu prostorovém i časovém. Od dávných časů až po dnešek.
b)
Staré prohlášení. Týká se i nás. Však pro nás něco znamená. Aktuální prohlášení dodnes. Text.
3)
Jiné prohlášení než na jaké jsme zvyklí.
a)
Znamená víc než lidská prohlášení. Hospodin je pán všeho světa, všech generací. Pán minulosti, přítomnosti, budoucnosti. Milovali ho naši otcové a matky před námi.
b)
Prokázal svou moc i při nás. Formuje nás až do této chvíle. Poznává nás svou mocí. Můžeme to dosvědčit. Boží jméno zní po celém světě.
4)
Když někdo řekne, že je náš pán, nadřízený. Obvykle se nám to nelíbí. Máme právo na svobodu. Proč by nás měl někdo omezovat? Rádi děláme vše po svém.
a)
V praktickém životě to ovšem tak nejde. Uspořádaná společnost. Je třeba respektovat zákony. Nadřízení v práci. Musíme se podřídit.
b)
Hledáme skulinu. Uniknout. Ulevit si. Prosadit kousek svého. Všední praxe na světě.
5)
Hospodin je jiný pán. Mluví k nám z Písma. Pravomoc tohoto pána. Nelze uhnout. Člověk nenajde škvíru. Nic neusmlouvá. Neprosadíme své.
a)
Bůh žádá své. Chce naši poslušnost. Jeho slávu mu nikdo nevezme, ale také ji nikomu nedá. Nebude se dělit o své právo.
b)
Lidé toho už vymysleli hodně, aby PB setřásli, sesadili z trůnu, odsunuli, odstrčili stranou na okraj ze svého života.
c)
Člověk může PB ignorovat, ale PB zůstává. Nepřestává existovat. Jeho sláva trvá, i když ji člověk neuznává.
6)
Otázka na nás, zda doopravdy s PB počítáme jako se svým Pánem. Brát Hospodina vážně. Nehrát si jen se slovy. Počítat s PB. V praxi života. Ne jen slovy. Bytostně.
7)
Kdo počítá ještě s jinými pány, ten se přepočítá.
8)
Námitka.
a)
Jaký je to pán, když ho tolik lidí nechce vůbec vzít na vědomí? Neberou ho vážně. Ignorují ho. Kašlou na něj. Tolik lidí si stejně žije po svém a dělá si, co chce.
b)
Jeho panství není moc ve světě vidět. Jeho hlas není moc slyšet.
9)
My osobně. Co nás má potěšit, když se nám tolik věcí hatí a hroutí? V osobním životě i v církvi. Nevíme si rady. Zdá se nám, že náš pán je daleko nebo moc vysoko. Pochybnosti, zda je Hospodin opravdu pánem.
10)
Hospodin je jiný pán než páni na této zemi. Je tu jinak, než jak si představujeme. Izaiáš 40: Nedolomí nalomenou třtinu. Nedohasí, nedošlápne doutnající knot. Soud podle pravdy.
11)
Odedávna je toto slovo Izaiáše chápáno jako zaslíbení o JK. Proroctví o JK.
a)
JK je zrcadlem Boží moci. Jeho hlas nezní z amplionů. Nevypíná se ve světě. Jede na květnou neděli do Jeruzalema na oslu, nikoli v mercedesu.
b)
Přece ale jeho hlas zní. Dokáže s námi pohnout. Přivádí nás k poslušnosti.
c)
My se podílíme na jeho slávě. Tento pán je tichý a prostý. Ale spravedlivý.
12)
Otázka na nás: Přijímáme jeho slávu v této podobě? Dokážeme to tak přijmout? Nezdá se nám to málo? Laskavý. Tichý. Odpouštějící. Trpělivý.
a)
Zdá se nám to slabé v tomto světě.
b)
Proto raději často volíme jiné pány.
13)
Teologie tajemníků Olympu koncem totality.
a)
Pokud se církev bude držet slávy PJK, ukřižovaného JK, nic ji v tomto světě nezdolá. Nic nezdolá věřícího člověka, pokud ve svém životě a uprostřed tohoto světa bude chválit PJK.
b)
Možná nám to způsobí trápení. Možná budeme kvůli tomu mít nějaké potíže ve světě, ve svém životě. Možná se nám samotným nebude chtít, však se známe.
c)
Někdy budeme třeba muset přinutit sami sebe k větší poslušnosti, statečnosti, vytrvalosti, věrnosti, aktivitě v církvi, obětavosti. Někdy budeme muset povzbudit jeden druhého, proto tu jsme ve sboru.
d)
Nedejme se mýlit. JK je cesta, pravda, život. JK neustoupil ani před největším utrpením. Přinesl i tu největší oběť. Nedal slávu nikomu jinému, jen PB.
e)
Existence sboru znamená přítomnost Boží slávy. Přítomná Boží sláva má své svědky. Je to znamením Boží věrnosti a stálosti.
f)
Bratři a sestry, držte sbory. Buďte věrní i svou obětavostí. Buďte štědří k Olympu, on vás reprezentuje a nemá to lehké. Je třeba stát solidárně pospolu. Však vám PB požehná.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.