Vánoce.
Micheáš 5,1-4.
1
A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů věčných.
2
I když je Hospodin vydá v plen do chvíle, než rodička porodí, zbytek jeho bratří se vrátí zpět k synům Izraele.
3
I postaví se a bude je pást v Hospodinově moci, ve vyvýšeném jménu Hospodina, svého Boha, a budou bydlet bezpečně, jeho velikost bude nyní sahat až do dálav země.
4
A on sám bude pokoj. Až vtrhne Ašúr do naší země, až bude šlapat po našich palácích, postavíme proti němu sedm pastýřů, osm vojevůdci lidu.
Lukáš 2,15-20.
1)
Text. Vánoce. Betlém. Pastýř. Pokoj.
a)
Vánoční posluchači nepřišli, aby se dali konejšit pokračováním štědrovečerních nálad.
b)
Štědrý večer. Líbí se nám. Ale nedá se nastavovat do dalšího dne. Čas běží.
c)
Lidové tvrzení: Ráno moudřejší večera.
1.
Ranní zmoudření.
2.
V dnešní církvi by toho nikdy nemělo být dost.
d)
Vánoce. Ne dávná idyla. Ne pohádka z minulých časů.
1.
Idyla. Andělé na nebi. Ideální lidé. Hodní lidé. Zázračné příběhy.
2.
Realita života. Vzdalujeme se JK. Naše odpovědnost za to.
2)
Kontext.
a)
Některé představy spojované se slovy textu nesedí.
1.
Pastýř. Ne idylické zaměstnání pro toho, kdo se nechce nadřít a kdo touží po pobytu na zdravém vzduchu.
2.
Pojmenování pro krále, už i u Micheáše.
3.
Informace z politicko-mocenské oblasti. Každý ví, jak čistá je to oblast. Jestli to ve světě někde skřípe, tak v politice a v mocenské sféře určitě, jistě a vždy. Krvavě nebezpečná oblast.
b)
Doba Micheáše.
1.
Asyřané. Pro Izraele bytostné ohrožení.
2.
Rodička. Její chvíle. Tehdy velmi srozumitelný obraz. Nebylo třeba ho vysvětlovat. Je zle. Jde o život. Nebyla odborná péče v nemocnici.
c)
Ujištění. Hospodin nezapomněl na to, co slíbil.
1.
Dojem lidí: je konec. Není to ale konec pro Boha.
2.
Micheáš ale neumenšuje nebezpečí. Nechlácholí. Neukolébává. Nezastírá vážnost chvíle. Žádná lacinost.
3.
Není ko nec pro Hospodina. Není vše uzavřeno a ztraceno.
3)
Nový začátek.
a)
Znovu vyjde (přijde) obnovitel. Naděje.
b)
Skutečné možnosti skutečného života. Východisko. Opět v malém začátku. Kde je malý, opominutý Betlém. Tam už ani lišky nedávají dobrou noc.
c)
Betlém. Nedbali na něj ani velicí, ani malí. Ani mocní, ani bezmocní.
d)
Podivný paradox.
1.
Pozorováno pohledem trochu pozdější doby.
2.
Viděno pohledem nikoliv ze Severního Izraele, ale ze sousedního, konkurenčního judského království.
3.
David vyšel z malého Betléma do velkého Jeruzalema. V Jeruzalemě Davidovci skončili, zkrachovali. Položili celé království. Obnova. Ne tam, kde došlo k přerušení. Úplně na začátku. Znovu. Zase u obyčejného pastýře.
4)
Rod Davida.
a)
Těžce ztroskotal. Dynastie.
b)
Lidé nad ní ohrnují nos. Právem.
1.
Nepřátelé se smějí.
2.
Už jen Bůh čeká něco od Betléma.
3.
Je moc zle.
c)
Nový Boží program, projekt, čin.
5)
Pomazaný.
a)
Záměrně užito dávného pojmu pastýř.
b)
Ne potentát, který bohorovně přehlíží lidi.
c)
Pastýř. Sklání se dolů. Dře. Vede. Doprovází. Pracuje pro ovce.
d)
Pastýř. Ne přijímání osob.
1.
Dvorní ceremoniel. Vyniká vznešenost přijímajícího. Vynikání vznešenosti vznešených. Jak vznešené návštěvníky přijímá.
2.
Přetvářka stíhá přetvářku. Mocní zvyšují svou moc. Na úkor těch, kdo to už jednou začali prohrávat. Platilo to vždy v dějinách mezi lidmi. Těžko mne přesvědčíte, že by to už nebylo právě dnes ve velikém i malém světě.
3.
I ve veliké a malé církvi. I ve velikém a malém sboru.
6)
JK. Pastýř z Betléma.
a)
Uskutečňuje Boží pověření k záchraně světa.
1.
Je přijímán ve světě jako cizí, nadbytečný.
2.
Žádný vládce světa mu nemůže být rovný.
b)
JK zachraňuje z tísně a tvoří nový život. To není v pracovní náplni vládců.
7)
Církev dnes.
a)
Není důvod k naříkání. Resp., je dost důvodů k tomu.
1.
Ale chceme říci slovo naděje. Ta je zakotvena v JK.
2.
Micheáš měl naději pro Judstvo. Poznámka: Pořád se prolíná situace Severu a Jihu Izraele. Literární záměr.
b)
Nejistota stupňuje nedůvěru mezi lidmi. Strach. Nenávist. Závist. Uzavřenost. Sobectví.
8)
Pokoj.
a)
Zvěst církve.
b)
Usilovat o něj. Ve světě i mezi lidmi v malém.
c)
Obdarovanost pokojem od Boha.
d)
Cíl: KB. Plný pokoj.