Sofoniáš 3,14-15.

(Kázání Starý zákon -> 36 Sofoniáš)Advent.
Zpracováno 00 na základě předlohy z doby totality. Okruh: Teologie Olympu.

Text:

Sofoniáš 3,14-15.
14
Zaplesej, sijónská dcero, zahlahol Izraeli! Raduj se a jásej z celého srdce, dcero jeruzalémská!
15
Rozsudek nad tebou Hospodin zrušil, zbavil tě nepřítele. Král Izraele, Hospodin, je uprostřed tebe, neboj se už zlého!

Čtení:

Sofoniáš 3,1-20.

Postup:

1)
Radost a veselí. Jak to vypadá kolem nás. Okolí církve. Rodina. Sbor. Církev. Mnoho nářku u mladé a střední generace: Neumíme se radovat z maličkostí.

Poznámky:

a)
Lidé zestárnou. Stejně se nenaučí radovat se z maličkostí.
b)
Proč by se člověk měl radovat jen z maličkostí? Opravdu nejsou velké věci vzbuzující a umožňující radost?
c)
Konkretizuj maličkosti a velké věci, z nichž je možno se dnes radovat.
d)
Lamentuje se, že lidé se neradují. Proč? Ukaž na to, z čeho je to možno.
e)
Je církev příkladem v radosti? Ukaž na příkladech.
f)
Radost z každodenních Božích darů.
Poznámka: Konkretně. Obecné řeči jsou církvi vlastní. Radost s druhými, blízkými, přáteli.
g)
Radost je mnohdy považována a pokládána v církvi i za něco a za cosi podezřelého. Něco nepovoleného, nepřirozeného. Jak je možné, že se raduje?
h)
Očekáváne velikou, ohromnou, závratnou událost, která nás rozveselí a rozraduje. Nevíme, odkud přijde.
i)
Radost hledáme v zapomnění nepříjemného. Rádi odhazujeme odpovědnost. Uspokojení z práce. Nebo naopak na ni zapomenout. Koníček. Schánění prášků. Alkohol. Drogy. Hledání práce ve smyslu činnosti, která umožňuje zapomenout.
Poznámka: Takové extrémy v církvi na štěstí nejsou. Není třeba se tak srdceryvně bít v prsa.
2)
Radost ze života církve Pozvolna odchází.
a)
Zmenšuje se počet členů církve. Sbory slábnou. Roste lhostejnost. Ubývá dětí a mladých. Mnohde ustává nebo zkomírá zpěv. Chybí 60 farářů. Opravy. Údržba budov.
b)
Vyznávání. Rozplizlost. Povrchnost. Roztříštěnost. Vlivy světa. Zvlažnění.
c)
Vztahy v církvi. Roste nervozita, až agresivita. Ovzduší i mezi sbory. Každý pro sebe. Vlastní peníze.Útěk od odpovědnosti života v církvi. Každý by se nejraději hrabal jen na vlastním písečku.
3)
Jsou vůbec důvody k radosti?

Text:

Výzva k radosti.
a)
Přijmout to i pro společenství naší církve.
b)
Situace doby Sofoniáše. Nesnáze. Komplikace. Svízelné postavení Izraele. Nedostatek. Zlovůle.
c)
Sofoniáš zvěstuje soudy Hospodinovy. Do toho pak zazní slovo o radosti jako výzva k radosti. Mohl se v té situaci Izrael radovat?
4)
Mocnosti, které nám kazí radostnost.
a)
Násilí všeho druhu. Neochota ke smíření. Nenávist. Lhostejnost. Nezájem. Neukázněnost. Nepravdivé a pomlouvačné řeči. Osamocenost.
b)
Nikdo to nemůže zcela zlikvidovat. Můžeme to jen zmírnit. Ale i to je hodně.
c)
Potěšení a radost. Nemáme jí dost pro všechny. Aspoň pro nejbližší. Koho pokládáme za nejbližší? Rodina. Oblast sboru.
d)
Tržnost už i v církvi. Kdyby záleželo na nás, obchodovali bychom s každým kouskem radosti. Kdo dá víc? Kdo má větší vliv? Kdo má tvrdší lokty. Kdo má víc známostí. Kdo má víc? To rozhoduje v tržní církvi.
5)
Naštěstí má Hospodin věci ve svých rukou. Bůh nám dává a přidává radost. Bůh naše provinění sice trestá, ale nezničí všechno. Dává radost. Zachovává zbytek svého lidu. Smilovává se. Ruší rozsudek. Odhání nepřítele.
6)
Smazán zápis svědčící proti nám. Kříž. Zrušení rozsudku. Lidsky nepochopitelné. Bůh je uprostřed nás v JK. Živý Pán. Vzkříšený.
Poznámka: Vysoký stupeň nekonkrétnosti.
7)
Důvody k radosti:
a)
Odehnání nepřítele.
b)
Zrušení rozsudku nad námi.
c)
Že je JK uprostřed nás, s námi.
8)
Kralický sumář od verše 14: Napomenutí církve k radosti.
a)
Modrá bible: Prorok vybízí k radosti.
b)
Kraličtí: Silnější, důraznější.
c)
Jsou důvody k radosti. JK: KB není z tohoto světa, ale je zde.
d)
Radost od Boha, ne z tohoto světa. Ale pro tento svět.
e)
Trvalá, nepomíjivá radost v Bohu. Radost v Pánu. Filipenským 4,4.
9)
Musí se projevit odpuštění.
a)
V lásce se snášet s jinými. Smíření. Služba. Plakat s plačícími.
b)
Snášet bolest, útisk, nespravedlnost.
c)
Za všechno děkovat. Prosit.
d)
Poznámka: Hrozné. Až bude kazatel v pekle, měl by takové nehoráznosti poslouchat za trest jako mimořádné mučení od rána až do večera.
10)
Advent. Příchod JK. Radost.
a)
Radost má zůstat i ve všedních dnech.
b)
Opravdová radost od Pána zůstane.
11)
Nesamozřejmá, darovaná radost. Prosit o ni.

Poznámky.:

1)
Přirozená touha člověka po radosti. Estrády. Hudba. Humor. Lidé se tím živí. Udělat lidem radost. Zapomenout.
2)
Co kalí radost.
a)
V rodině a v manželství.
b)
Sbor. Církev.
3)
Zasazenost života.
a)
Co nemůžeme změnit. Zmírnit dopad či důsledky.
b)
Co lze změnit.
c)
Co děláme sami.
d)
Nebýt líný. Být moudrý.
4)
Plnost života. Radost. Pokoj. Vědí to i lidé bez Boha. Hledající lidé. To jsou vůbec ty nejlepší tužby člověka. Pomoc církve, víry.
5)
Riziko směsky (guláše) v kázání.
a)
Objektivně pravdivé a platné pravdy bible.
b)
Příměsy nepřemýšlivosti a povrchnosti pohledu na život. Někdy navíc s klapkami na očích.
c)
Je možno se bít v prsa s falešnou a šalebnou licoměrností.
d)
Je možno si naříkat nebo alespoň zanaříkat na úbytky v členské základně církve. Přitom si ovšem nepoložit otázku, jestli tomu církev sama nenapomáhá třeba svou rozmanitou neurčitostí. Mírně a diplomaticky řečeno.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.