David a Achab.

(Biblický slovníček)

Achab a David.

1)
Dva královské antipody, protiklady.
a)
Současně mají společné znaky a rysy.
b)
Oba králové jsou od sebe historicky vzdálení přibližně jedno století.
2)
David vládl zpočátku v Judsku, později v celém Izraeli.
Achab vládl v severoizraelském království, v Efraimu.
3)
David je předkládán jako kladný typ zbožného krále.
a)
Achab je jednoznačně bezbožník non plus ultra.
b)
Vydatně mu v tom pomáhá jeho pohanská manželka z fenického Týru.
c)
České jméno Ježibaba lze plným právem odvodit od jména Jezábel, aspoň nejazykově, tedy vnitřně.
4)
Achabův život, zvláště co se bezbožnosti týče, se pohybuje na přímce mírně či více se zvedající směrem vzhůru ke stále vyšším stupňům bezbožnosti.
a)
David se pohybuje na sinusoidě.
b)
Jednou je ve zbožnosti na výšinách, ale pak zase rychle klesne do nížin hříšnosti.
c)
Pak činí pokání a zase zbožnostně stoupá.
5)
David i Achab se připravovali na výbojné, útočné války.
a)
Za velikášské tendence Davida zaplatili jiní, jeho vojáci, když přišla morová epidemie od Hospodina. Sám David z toho však vyvázl, neboť zase činil pokání.
b)
Na Achabovy výboje proti syrským (Aramejcům) v Golanách doplatili nejen jiní, ale i Achab sám.
6)
Za Achaba i Davida bylo několikaleté sucho jako trest od Hospodina.
a)
Za Achaba sucho trvalo 3 roky.
b)
Za Davida trvalo sucho 3 a půl roku.
7)
David nechal záludně odpravit nejen své odpůrce a protivníky, ale i Saulovce, a to už dlouho v průběhu jeho vlády.
a)
Někdejší Saulovu nespravedlnost vůči Gabaonitským odčinil David na Saulových nevinných potomcích jejich popravou a zneuctěním.
b)
Achab nechal justiční vraždou odstranit Nábota Jezrelského.
c)
V obou případech šlo o majetek v pozadí, který přitahuje i krále.
8)
Oba králové, zbožný kladný David i bezbožný záporný Achab, měli jako své svědomí poblíž sebe statečné Hospodinovy proroky, kteří jim občas promlouvali do duše. David měl Nátana, Achab Eliáše.

David a Achab.

1)
Kontrast Severu a Jihu.
a)
David je kladný typ Jihu. Bible přitom nezakrývá jeho slabiny a slabosti, tedy jeho lidskou a velmi hříšnou stránku.
b)
Achab je záporný typ Severu. Bible však na něm nenalézá nic moc kladného. Snad jen občas (velmi zřídka) trochu světlejší fleky.
2)
O Davidovi a Achabovi máme v bibli záznamy z pera autorů (rozuměj, tehdy se nepsalo klasickým perem nebo na počitači) z Jihu, z Judstva.
a)
Hodnotící měřítka jsou tedy jednoznačně na straně Davida.
b)
Přesto ho autoři bible nevylíčili jako stoprocentního kladného zbožného hrdinu.
1.
Objektivita a nestrannost bible.
2.
Davidův život byl velmi černě prozaický, takže nebylo možné ho příliš přetřít na kladné bílo.
3)
Doba vlády.
a)
David Vládl 40 let jako zbožný král, i když s mnoha hříchy.
b)
Achab vládl 22 let. Byl to velmi příkladný bezbožník.
4)
Manželství.
a)
David žil v celkem harmonickém manželství se 70ti manželkami.
b)
Achab žil v harmonickém manželství s jedinou ženou, se sidonskou princeznou Jezábel.
c)
Davidovy ženy měly k pravé zbožnosti víry v Hospodina nepoměrně blíž, nežli bezbožná a militantně antihospodinovská Jezábel.
5)
Politická úspěšnost.
a)
Za 40 let své vlády zbožný David velmi povznesl a pozvedl Izraele.
b)
Totéž dokázal bezbožný Achab za 22 let. Dokázal na menším (polovičním) území pozvednout Izraele k uznání u sousedů.
6)
Sucho.
a)
Pro Achabovy hříchy bylo v Izraeli 3 roky sucho. Usmíření s hospodinem zaplatili životem bálovi kněží a proroci, celkem asi 950 mužů. Achab získal vodu (déšť) a tím potravu (trávu) pro koně k válečným vozům. 1 královská 18.
b)
Pro zděděnou (nepotrestanou) nespravedlnost za davidovy vlády bylo v Izraeli rovněž 3 roky sucho. Usmíření s Hospodinem zaplatilo životem 7 mužů z předchozí Saulovy dynastie. Majetek Saulova rodu zůstal Davidovi. 1 samuelova 21.
7)
Vraždění.
a)
Achab připravil o život Nábota Jezrelského, aby získal jeho vinici.
b)
David připravil o život Uriáše Hetejského, aby získal jeho manželku Betsabé.
8)
Pokání.
a)
Achab chodil krotce (zkrotl), když ho po justiční vraždě Nábota navštívil prorok Eliáš a bez obalu a bez zbytečných zdlouhavých okolků mu sdělil Boží soud.
b)
David činil okázalé pokání (bál se vzpoury lidu), když mu jeho hřích s Betsabé a zavraždění Uriáše připomněl prorok Nátan.
9)
Obyvatelstvo v Izraeli.
a)
David se opřel o Izraelské obyvatelstvo v Kanánu, které věřilo v Hospodina. Kananejské obyvatelstvo se svým bálovským náboženstvím bylo poměrně dost tolerováno.
b)
Achab se opřel o Kananejské obyvatelstvo vyznávající baala a pronásledoval vyznavače Hospodinovi, což byli Izraelci, především proroci.
10)
Vzpoury.
a)
Proti Davidovy se pozvedly 3 velké vzpoury. Za Absolona se fakticky jednalo o občanskou válku.
b)
Achab nemusel uklidňovat žádné vzbouřence.
11)
Počátky vlády.
a)
Achab se jako král ujal vlády po svém otci v konsolidované zemi.
b)
David musel 7 let bojovat, než se mu definitivně podařilo definitivně se usadit na trůn pro celý Izrael. Jednalo se fakticky o občanskou válku mezi Severem a Jihem.
12)
Koně.
a)
David se bál koňů. Ve válčení používal dobovou postarší pěší válečnou techniku. Absolon měl už koně k vozu. Šalomoun obchodoval s koňmi z Egypta. Měl monopol na obchod s koňmi.
b)
Achab byl už moderní král s válečnými vozy.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.