Té noci mu Hospodin poručil: "Vezmi býčka, který patří tvému otci, toho druhého býka, sedmiletého. Zboříš Baalův oltář, který patří tvému otci, a skácíš posvátný kůl, který je u něho.
26
Pak zbuduješ podle řádu na vrcholu tohoto kopce oltář Hospodinu, svému Bohu, vezmeš toho druhého býka a budeš jej obětovat jako zápalnou oběť na dříví z posvátného kůlu, který jsi skácel."
27
Gedeón přibral deset mužů ze svých služebníků a vykonal, k čemu jej vyzval Hospodin. Protože se však bál domu svého otce a mužů města, nevykonal to ve dne, nýbrž v noci.
28
Za časného jitra mužové města vstali, a hle, Baalův oltář byl rozbořen, posvátný kůl, který byl u něho, byl skácen a druhý býk byl obětován na zbudovaném oltáři.
29
Vyptávali se jeden druhého: "Kdo tohle udělal?" Pátrali a hledali, až zjistili, že to udělal Gedeón, syn Jóašův.
30
Tu vyzvali mužové města Jóaše: "Vydej svého syna; musí zemřít. Rozbořil Baalův oltář a skácel posvátný kůl, který byl u něho."
31
Jóaš však odpověděl všem, kteří stáli proti němu: "To vy chcete vést spor za Baala? Copak vy ho zachráníte? Kdo za něj chce vést spor, ať do jitra zemře! Je-li Baal bohem, ať si sám vede svůj spor, jemu přece rozbořil oltář."
32
Toho dne ho nazval Jerubaalem (to je Odpůrce Baalův); řekl: "Ať si Baal proti němu vede spor, jemu přece rozbořil oltář:"
Čtení:
žalm 2. Soudců 6,25-40.
33
Celý Midján spolu s Amálekem a syny východu se spojili, přešli Jordán a utábořili se v dolině Jizreelu.
34
Avšak Gedeóna vyzbrojil duch Hospodinův a on zatroubil na polnici, a tak svolal k sobě Abíezerovce.
35
Rozeslal posly po celém Manasesovi, takže i ten byl k němu přivolán. Rozeslal také posly k Ašerovi, Zabulónovi a Neftalímu a oni jim vytáhli naproti.
36
Potom Gedeón prosil Boha: "Chceš mou rukou vysvobodit Izraele, jak jsi prohlásil?
37
Hle, rozprostírám na humně ovčí rouno. Bude-li rosa jenom na rouně a všude po zemi bude sucho, poznám, že mou rukou vysvobodíš Izraele, jak jsi řekl."
38
Tak se také stalo. Nazítří za časného jitra rouno vyždímal a vytlačil z něho plný koflík rosy.
39
Gedeón dále prosil Boha: "Nechť proti mně nevzplane tvůj hněv, když promluvím ještě jednou. Rád bych to s rounem zkusil ještě jednou. Kéž je rouno suché a všude po zemi rosa!"
40
A Bůh to tak té noci učinil. Jenom rouno bylo suché, zatímco všude po zemi byla rosa.
Osnova:
1)
Gedeon je připraven pro úkol od Hospodina. Dosavadní jednání: Vysvobodit Izraele.
2)
Rozkaz Hospodina ke Gedeonovi. Hospodin něco chce.
a)
Zbořit bálův oltář. Otcův oltář. Zásah do dobrých vztahů v rodině. Narušení dobrých mravů.
Vidí vše jen povrchně. Neptají se, proč to Gedeon udělal.
6)
Reakce Otce. Joas. Rozkýval se.
a)
Šlo o syna. Nutno to vzít v úvahu.
b)
Myslí mu to.
1.
Uvědomuje si, proč to gedeon udělal.
2.
Joas nebyl povrchní člověk.
c)
Argumentace: Ať se bál postará o sebe.
1.
Ne neškodná výmluva.
2.
Muži města: pověrčivost. Brali to vážně. Pomsta bále se jim jevila jako reálně možná.
3.
V každém neštěstí či v prachobyčejné smůle se bude vidět pomsta bála nad Gedeonem.
d)
Jestliže je bál bohem.
1.
Rafinovaná argumentace: Vy snad pochybujete?
2.
Je nebo není?
3.
Když je, když není.
7)
Výsledek. Nové jméno pro Gedeona: Jerobál. Ať se bál zasadí, ať se pomstí. Nejasné. Na obě strany.
a)
Sympatie s Gedeonem. Souhlas.
b)
Opatrnost. Nejednoznačnost. Však uvidíme, co nastane.
8)
Gedeon. Nemá to lehké až do konce. Svízel při jednání s lidmi. Nervy ze železa. Obdobně jako Mojžíš.
Postup:
1)
Kontext.
a)
Vidět širší souvislosti.
b)
Jak to v Izraeli tehdy prožívali.
2)
Bálovské náboženství.
a)
Bible si nedala práci, aby ho podrobně popsala.
b)
Vegetativní kulty.
c)
Zajistit se materielně.
3)
Izraelci se domnívali, že Hospodinovo náboženství už patří do minulosti.
a)
Pokrokové náboženství je bálismus.
b)
Specializovaný bůh bál pro zemědělství.
4)
Gedeonův čin.
a)
Proti bálismu.
b)
Madiánci jsou pořád jaksi jen v pozadí.
c)
Nelze začít žít nově při starém.
d)
Obnova víry v Hospodina.
e)
Nelze začít mluvit pravdu tak, že člověk při tom pořád tak trochu lže.
1.
Aby si moc nepohněval lháře.
2.
S nimi přece chce též vycházet.
5)
Cesta Izraele ke svobodě vyžaduje námahu. Zatím ji má jen Gedeon.
6)
Gedeonova rodina.
a)
Významná rodina.
1.
Značné bohatství. Služebnictvo.
2.
Otec je asi místní soudce.
3.
Rodina byla poctěna správou bálova oltáře. Správa posvátného háje.
b)
Nešlo jít do vysvoboditelského boje a nechat si doma pod střechou modlářský způsob života.
1.
Gedeon začíná vnitřní změnou.
2.
Návrat k živé víře.
3.
Obnova víry.
4.
Duchovní obnova.
5.
Znovu začít brát vážně Hospodina.
6.
Bez nadměrných slov.
7.
Konkrétní čin.
- Rozbití bálova oltáře. - Byl postaven oltář Hospodinův.
c)
Gedeon začíná doma. Ve své rodině. Zametl si nejdřív před svým prahem.
d)
Marek 5. JK uzdravenému gadarenskému ďábelníkovi: Jdi k svým do svého domu a zvěstuj jim, jaké věci ti učinil Pán.
7)
Noční akce.
a)
Starověký způsob jednání: Bát se v noci zlých nebo neutrálních sil.
1.
Mocné nadzemské bytosti.
2.
Gedeon ale není pohansky pověrčivý.
3.
Pomsta jakéhosi uraženého božstva ho netrápila.
4.
Musel se bát víc lidí.
5.
Lidé mohli v každé smůle vidět pomstu bála.
b)
Gedeon měl strach.
1.
Je zajímavé, že Gedeon provedl akci právě v noci, kdy by se měl bát mnohem víc.
2.
Racionalista. Střízlivý přístup víry. Nepověrčivý.
3.
Gedeon se bál víc lidí než nočních duchů.
8)
Gedeon se začal jevit jako zdatný. Udatný. Statečný.
a)
Dělal správnou a dobrou věc, i když se lidsky bál.
b)
Víra mu pomohla překonat strach.
9)
Noční akce.
a)
Mimořádně velké vítězství.
b)
Navenek nic moc.
c)
Gedeon nadále není žádný hrdina.
d)
Ovšem, jeví se jako čestný vyznavač.
e)
Navenek vypadá vše skoro stejně.
f)
Vnitřní vítězství.
10)
Zbořit bálův oltář.
a)
Zásah do pocitu bezpečí lidí.
1.
Boření zaběhnutých, ustálených a relativně osvědčených představ a opor lidí.
2.
Bořit religionistické modly a nálady. Opar všeobecné přirozené náboženskosti.
b)
Pozitivně. Nový oltář Hospodinův. Ne prázdné místo. Pozitivní cíl života. Ne negace.
c)
Matouš 12,45. Vyhnání nečistého ducha. Když zůstane prázdné místo. Nečistý duch se vrátí ještě se sedmi dalšími, horšími kamarády či kamarádíčky.
d)
Jeremiáš. Chce též bořit jistoty, falešné odhady a nepodložené osobní naděje.
e)
Naše falešné a nefalešné jistoty.
1.
Pomíjivost rozežírá naše běžné běžně uznávané jistoty.
2.
Předposlední opory a jistoty. Jsou pochopitelně svým způsobem důležité.
3.
Příklad neodůvodněných jistot: Domněnka: Budeme žít. Když ne věčně, tak dlouho. Ve zdraví a v blahobytu a spokojenosti.
f)
Jeremiáš. Běda falešným prorokům. Mluví o pokoji. Ale jsou to laciné řečičky. Líbivá slova pro některé lidi. Uklidnit. Konejšit. Lidé chtějí slyšet, co slyšet chtějí. Potěšení. Uklidnění. Všecko je vlastně vpořádku.
11)
Co chtějí lidé slyšet:
a)
Nevím docela, co vlastně všecko chtějí lidé slyšet. Rád bych to věděl.
b)
Vím, co nechtějí slyšet.
1.
Co jde příliš na tělo. Osobně.
2.
Pokud to jde na tělo druhých, pak ano. Pak to slyšet chtějí. A velmi rádi. A často.
c)
Co by měl farář kázat a jak?
Poznámky:
1)
Mluvit pravdu.
a)
Trochu k tomu i lež. Nepohněvat si lháře.
b)
Sedět na dvou židlích.
1.
Eliáš: kulhat na obě strany.
2.
S nikým si to nerozházet. Se všemi zadobře,s nikým moc.
c)
Zásada často i v církvi proklamovaná: Co kdyby na tom něco bylo. Resp.: Co kdyby z toho něco bylo.
2)
Boží tvůrčí čin.
a)
Gedeon. Rozbil bálův oltář. Poslušnost SB.
b)
Otec. Zastal se syna. Myslelo mu to.
c)
Lid. Došlo mu to. Přesvědčil se. Z bále nic moc není.
d)
Později: Strach u Madiánských.
e)
Ne hned vnější změna. Bůh mění lidi. Ti mění vnější poměry.
f)
Aktualizace: Nervozita. Napětí. Intolerance. Církev jako oaza klidu. Změna V lidech. Blahodárný dopad do šíře společnosti. Sůl země.
g)
Změna srdce člověka.
1.
Citlivější srdce pro bližního.
2.
Častá fráze v církvi. Chybí konkrétní skutky.
3.
Rozpor slov a činů.
- Že prý by se srdce mělo změnit. - Čekáme, až začnou druzí k nám.
h)
Dnes.
1.
Úspěch. Zisk. Blahobyt. Bálovské modly.
2.
00. Jde o uhájení dosavadní životní úrovně. U některých se jedná jen o uhájení života. To je pochopitelně třeba rozlišovat (odlišovat) od bálismu.
3)
Baal. Božstvo úspěchu a zisku.
a)
Kananejci. Životní úroveň. Zemědělci. Zásoby. Zajištěnost. Pevná sídla. Kamenné domy.
b)
Izrael: pastevci. Stany. Kočovníci. Málo věcí k životu. Žádná romantika. Umíralo se i doslova hlady.
c)
Bál. Dal úrodu. Ale nezaručil udržení životní úrovně. Madiánci všecko odváželi.
4)
Oltář.
a)
Symbol něčeho, co je za pár šutry na hromadě.
b)
Dnes.
1.
Vlajka. Pomník.
2.
Totalita: Spálit sovětskou vlajku.
3.
Po VLR: natřít ruský tank v Praze.
4.
Poškozování pomníků na hřbitovech. Spreje. Jak se na to díváme.
5.
Hákové kříže. Hvězdy, srpy, kladiva.
6.
Hanobení symbolů.
7.
Pomníky Masaryka.
5)
Boží jednání s námi.
a)
Trpělivost boží. Žalm 103: Milostivý a lítostivý je Hospodin.Dlouhočekající a mnohého milosrdenství. Shovívající. Shovývavý.
b)
Z naší strany. Nedochází nám to. Trvá nám, než to zapálí. Pochopit. Než se rozhodneme. Rozkývat se. Udělat.
c)
Bůh chce, abychom pro něj něco udělali. Ne poklidný zimní spánek. Útulný brloh. Bůh není Bohem lenochů a lidí pohodlných. Ani flákačů a lidí neochotných. Chce aktivní lidi.
6)
Izraelci: kočovníci.
a)
Kanánci: zemědělci.
b)
Dojem Izraelců: Hospodin je starý Bůh. Nepoužitelný pro nové, změněné a měnící se poměry. Baal je moderní božstvo. Hodně slibuje. A na sliby lidé skočí, i věřící. I na zcela nepodložené.
c)
Každý rozumný člověk se jistě a samozřejmě přidá. Něco to ponese a vynese. Když neteče, aspoň kape.
Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.