Soudců 7,1-14.
1
Za časného jitra se Jerubaal, to je Gedeón, a všechen lid, který byl s ním, utábořili u pramene Charódu. Tábor Midjánců byl od něho na sever, v dolině za návrším Móre.
2
I řekl Hospodin Gedeónovi: "Je s tebou příliš mnoho lidu, než abych jim vydal Midjánce do rukou, aby se Izrael vůči mně nevychloubal: >Vysvobodil jsem se vlastní rukou.<
3
Nuže, provolej teď k lidu: Kdo se bojí a třese, ať se z Gileádského pohoří vrátí a vzdálí." Vrátilo se dvaadvacet tisíc mužů z lidu, zůstalo jich jen deset tisíc.
4
Hospodin však Gedeónovi řekl: "Ještě je lidu mnoho. Poruč jim, ať sestoupí k vodě, tam ti je vyzkouším. O kom ti řeknu: Půjde s tebou,ten s tebou půjde. Ale nesmí jít nikdo, o kom ti řeknu: Ten s tebou nepůjde."
5
Poručil tedy lidu sestoupit k vodě. Hospodin řekl Gedeónovi: "Postavíš zvlášť každého, kdo bude chlemtat vodu jazykem jako pes, a každého, kdo si při pití klekne na kolena."
6
Těch, kteří chlemtali a podávali si vodu rukou k ústům, bylo celkem tři sta mužů. Všechen ostatní lid klekal při pití vody na kolena.
7
Hospodin řekl Gedeónovi: "Třemi sty muži, kteří chlemtali, vás vysvobodím a vydám ti Midjánce do rukou. Všechen ostatní lid ať odejde, každý do svého domova."
8
Lid si tedy nabral příděl potravy a svoje polnice a Gedeón propustil všechny izraelské muže, každého k jeho stanu; jen těch tři sta si podržel. Tábor Midjánců ležel pod ním v dolině.
9
Té noci mu Hospodin poručil: "Ihned sestup do tábora nepřátel, neboť jsem ti je vydal do rukou.
10
Jestliže se bojíš sestoupit sám, sestup do tábora se svým mládencem Púrou.
11
Uslyšíš, o čem budou mluvit. Pak jednej rozhodně a vtrhni dolů do tábora." Gedeón sestoupil se svým mládencem Púrou k vojenským hlídkám na pokraji tábora.
12
Midjánci s Amálekem a se všemi syny východu leželi totiž v dolině v takovém množství jako kobylky, i jejich velbloudů byl bezpočet, takové množství jako písku na mořském břehu.
13
Gedeón přišel, právě když jeden druhému vyprávěl sen. Povídal: "Považ, jaký jsem to měl sen! Na midjánský tábor se valil pecen ječného chleba; přivalil se ke stanu a vrazil do něho, až padl, úplně jej převrátil, že stan zůstal ležet."
14
Jeho druh mu odpověděl: "To nemůže znamenat nic jiného než meč Izraelce Gedeóna, syna Jóašova. Bůh mu dal do rukou Midjánce i s celým táborem."
15
Když Gedeón slyšel vyprávění tohoto snu i jeho výklad, poklonil se. Vrátil se do izraelského tábora a zvolal: "Vstaňte! Hospodin vám vydal do rukou tábor Midjánců!"
První Korintským 1,26-31.
1)
Hospodin je Bůh na nebi. Ale má zájem o svůj lid na zemi.
2)
Izrael. Boží lid.
a)
Ne beztvarost.
b)
Hospodin má své jednotlivé lidi. Ne beztvarou masu. Menšina.
c)
Madiánců je víc. Silnější.
3)
Vzepřít se strachu.
a)
32 tisíc Izraelců.
1.
Otevřeně vyšli k boji.
2.
Zoufalství či racionální hodnocení situace?
3.
Odhodláni k boji, ač vidí Madiánce.
4.
Jsou na kopci, Madiánci jsou v údolí. Izraelci je mají jako na dlani. Mnohé to může oslabit.
b)
Dojem: gedeon nejednal prozíravě.
1.
Vojevůdce neukáže svému vojsku sílu nepřítele.
2.
Vojevůdce neposílá před bitvou vojáky domů.
c)
Gedeon si chtěl vybrat jen ty nejstatečnější.
1.
Operativní jednotka rychlého nasazení.
2.
Mnozí přišli jen z povinnosti, poněvadž byl v Izraeli vydán mobilizační rozkaz.
4)
Lidská síla.
a)
Mnozí šli ke Gedeonovi, aby se neřeklo.
b)
Gedeon. Neobvyklý návod k dezerci.
1.
Mnozí ochotně, přeochotně odešli. Nechtělo se jim moc bojovat.
2.
Odchod domů. Dvě třetiny. Většina.
c)
Překvapuje, jaká to byla armáda. Nejen velkým počtem na tehdejší dobu, ale především nízkou bojovou morálkou.
5)
Zkouška víry.
a)
Pramen. Nepoklonit se duchu pramene.
1.
Chlemtat vodu jako psi. Zneuctění ducha.
2.
Nejedná se o kulturu či kultivovanost pití či stolování.
b)
Odmítnout eventuelní Gedeonovu chytristiku: Chlapi nezkažení přejemnělou civilizací jsou lepšími bojovníky. Víc vydrží v těžkých podmínkách.
c)
Jednoznačnost víry.
1.
Ne kulhání na obě strany. Srovnej: Prorok Eliáš. 1 Královská 18.
2.
Gedeon předtím: rozbil bálův oltář. Bořitel. Spálil za sebou mosty.
d)
Překvapuje: Věrných vyznavačů nebylo v Izraeli nadbytek. Rozplizlost, rozbředlost. Chybí rozhodnost víry a čisté učení.
6)
Církev dnes.
a)
Programová nejednoznačnost.
1.
Pochybnosti. O všem nebo o kde čem.
2.
Fráze: Je to zajímavé.
3.
Neřekne se rozhodné stanovisko.
4.
Formulace: Něco na tom může být.
b)
Posichrovat si to na všechny strany.
1.
Pozitivní vůči všem.
- Církev i svět.
- Výhody všude.
2.
Církevní gordický uzel. Propletenec klanů, známých a vztahů.
7)
Gedeonovo vojsko.
a)
Menšina věrných. 300 mužů.
b)
Gedeon dlouho vybírá. Sám ovšem byl také dlouho přesvědčován.
c)
Eliáš na Orebě. Pod jalovcem. Slyší: V Izraeli existuje 7 ticíc Hospodinových věrných.
8)
Hrstka statečných.
a)
Neekumeničnost a nesynkretičnost.
1.
Výlučná věrnost pro Hospodina.
2.
Všichni vědí, co chtějí.
b)
Směšná armáda.
1.
Riziko smetení, sfouknutí.
2.
Madiánci to přece zvládnou malíčkem levé ruky.
c)
Víra. V síle Hospodina. Vnitřní kvalita s vnějšími důsledky a dopady.
9)
Madiánci.
a)
Zvědové. Vše se dověděli.
b)
Nebyli padlí na hlavu. Tuší lest. Který vojevůdce by posílal vojáky domů?
c)
Strach. Neklidné spaní. Všelijaké sny.
10)
Gedeon na výzvědách.
a)
Bere si dalšího člověka. Důvody:
1.
Strach.
- Ve dvou se leccos zvládá lépe. I v oblasti překonávání strachu.
- Gedeon není neprůstřelný hrdina bez bázně a hany. Romanopisec by ho musel pořádně vyretušovat.
- Gedeon se ale nestydí přiznat, že se bojí. Konec konců, kdo by se nebál. Leží na něm obrovská odpovědnost.
2.
Jde s ním svědek.
b)
Vyslechli rozhovor hlídky. Sen.
c)
Vojáci, kteří špatně spí a nevěří, že to dobře dopadne. Strach. Noční můry.
11)
Návrat do tábora. Povzbuzení všech. Dobrá připravenost. Nikdo zatím neví, co Gedeon zamýšlí.
1)
Gedeonova výzva k mobilizaci. Kdo přišel.
a)
Odvaha. Překonání strachu. Báli se, že by zase přišli Madiánci.
b)
Pouhá lidská odvaha nemusí vždycky posloužit Bohu a jeho věci. V pozadí přece jen může strašit strach.
c)
Vrátily se dvě třetiny. Báli se. Lekavci. Stupně strachu. Ne strašpytlové. To by vůbec nepřišli. Nebo přišli pro strach z veřejného mínění? Mobilizace. I tehdy se muselo nastoupit. I když šlo víc o solidaritu.
d)
10 tisíc. I většina z nich kulhá na obě strany.
e)
300. Rozhodní. Drží víru v Hospodina. Drží pravdu. Nerozplizlí.
2)
Situace církve dnes.
a)
Pochybování o všem. Většina. Rozbředlost. Slovy se samozřejmě mluví o víře.
b)
Rozplizlost. Nic se pořádně ve skutečnosti nedrží. Neujasněnost. Nevyhraněnost. Neurčitost ve věcech víry.
c)
Když člověk něco drží:
1.
Nemůže se vřadit do většiny. Nezapadne.
2.
Vyřazen. Vyřazován.
d)
Naděje pro církev: tvůrčí menšina. Toynbee: Dějiny civilizace. Pokrok.
3)
Strach padl na Madiánce.
a)
Strach z Izraele se přenesl na Madiánce. Nejistota a nevědomost, co Gedeon zamýšlí.
1.
Nebyli padlí na hlavu.
2.
Předpokládali: gedeon není padlý na hlavu. Nějaký neznámý záměr. Léčka. Přemisťuje vojsko, rafinovaně.
b)
Rozklad i pohanství.
1.
Proč Madiánci myslí: bohové nás vydali. Z čeho vyvodili: Bohové nás opustili. Jsou na straně Gedeona, tedy Hospodina. Zarážející.
2.
Obyčejný lidský strach byl silnější nežli pohanská víra v bohy.
c)
Gedeon byl dobrý psycholog. Psychologická válka. Resp. Využití psychologie ve válce.
4)
Předchozí úvaha. Fiktivní. Madiánci myslí, že bůh je na straně Gedeona. Obecně bůh. Obecné pojetí boha.
5)
Hus.
a)
Kdysi držel pravdu.
b)
Dnes by neuspěl.
1.
Neupálili bychom ho, ale měl by to u nás v církvi těžké.
2.
Byl by odstaven, vypíchán, vypískán.
c)
Naše církev.
1.
O některých věcech se smí mluvit jen trochu nahlas nebo raději potichu nebo nejraději úplně mlčet.
- Dogmatická neujasněnost. Rozbředlost. Nic se pořádně a jednoznačně nedrží. Pochybnost je skoro pokládána za ctnost. Zpochybňování mnohých věcí.
- Říká se tomu někdy ekumenismus, jindy pluralismus a opět jindy postmodernismus. Jen ne synkretismus. Někdy je to ale pouhá lenost a pohodlnost v myšlení i dělání.
2.
Informační embargo.
- Oficielně vyhlášené. Relativně zřídka.
- Neoficielně praktikované. Relativně hojně.
- Určité informace si ponechávají pro sebe jen určití lidé. Prostý církevní lid dole je ponecháván (pro jeho dobro) v nevědomosti. Kdyby nebyl ponechán v nevědomosti, mohlo by to neblahodárně působit na jeho nervy, cévy a hlasivky.
- Týká se to některých případů, kauz, afér, aférek.
6)
Později: Noční útok.
a)
Neobvyklé ve starověku. Strach z nočních duchů.
b)
Už oltář bále Gedeon zničil v noci. Nebál se duchů, ale lidí.
c)
Racionalismus. Střízlivost. Strategicky tehdy značně netradiční přístup. Využití psychologie.
7)
Madiánský tábor.
a)
Lze racionálně předpokládat a odhadovat, že se nejednalo jenom o bojovníky.
b)
To číslo 30 tisíc asi zahrnovalo všechny, včetně žen a dětí.
c)
Tolik lidí na kupě. S dobytkem.
1.
V polopoušti či polostepi je to nereálné.
2.
Doklad úrodnosti kananejské země.