1 Královská 3,3-15.

(Kázání Starý zákon -> 11 1 Královská)Nový rok.

Text:

1
Královská 3,3-15.
9
Kéž bys tedy dal svému služebníku srdce vnímavé, aby mohl soudit tvůj lid a dovedl rozlišovat mezi dobrem a zlem . Neboť kdo by dokázal soudit tento tvůj lid, jemuž je tak těžko vládnout?"

čtení:

1
Královská 3,3-15.
3
Šalomoun miloval Hospodina. Řídil se nařízeními svého otce Davida, až na to, že obětoval a pálil kadidlo na posvátných návrších.
4
Jednou šel král do Gibeónu, aby tam obětoval; bylo to největší posvátné návrší. Šalomoun tam na oltáři obětoval tisíc zápalných obětí.
5
V Gibeónu se Šalomounovi ukázal v noci ve snu Hospodin. Bůh řekl: "Žádej, co ti mám dát."
6
Šalomoun odvětil: "Ty jsi prokazoval velké milosrdenství svému služebníku, mému otci Davidovi, a on před tebou chodil věrně, spravedlivě a se srdcem upřímným vůči tobě.
Toto velké milosrdenství jsi mu zachoval a dal jsi mu syna, který sedí na jeho trůnu, jak je tomu dnes.
7
Hospodine, můj Bože, ty jsi nyní po mém otci Davidovi ustanovil za krále svého služebníka, ale já jsem příliš mladý, neumím vycházet ani vcházet.
8
A tvůj služebník je uprostřed tvého lidu, který jsi vyvolil, lidu tak početného, že nemůže být pro množství počítán ani sečten.
9
Kéž bys tedy dal svému služebníku srdce vnímavé, aby mohl soudit tvůj lid a dovedl rozlišovat mezi dobrem a zlem . Neboť kdo by dokázal soudit tento tvůj lid, jemuž je tak těžko vládnout?"
10
Panovníku se líbilo, že Šalomoun žádal o tuto věc.
11
Bůh řekl: "Protože jsi žádal a toto a nežádal jsi pro sebe ani dlouhý věk ani jsi nežádal bezživotí svých nepřátel, ale žádal jsi pro sebe rozumnost při soudním jednání,
12
Hle, učiním podle tvých slov. Dávám ti moudré a rozumné srdce, takže nikdo tobě podobný nebyl před tebou ani po tobě nepovstane nikdo tobě podobný.
13
A dávám ti i to, oč jsi nežádal, bohatství i slávu, tak aby nebyl nikdo tobě podobný mezi králi po všechny tvé dny.
14
Budeš-li chodit po mých cestách a zachovávat má nařízení a přikázání, tak jako chodil tvůj otec David, prodloužím tvé dny."
15
Tu se Šalomoun probudil a viděl, že to byl sen. Šel tedy do Jeruzaléma a postavil se před schránu Panovníkovy smlouvy, přinesl zápalné oběti, připravil oběti pokojné a a vystrojil všem svým služebníkům hody.

Postup:

1)
Nový rok. Přání.
a)
Hlavně zdraví. Štěstí. Spokojenost. Ale hlavně to zdravíčko.
b)
Výpovědní hodnota každého přání.
1.
Co považujeme za důležité. My a ten, komu přejeme.
2.
Izrael: zhmotněné představy za Božím požehnáním.
¨2) Gabaon. Šalomoun koná bohoslužbu.
a)
Překvapivě král. Ne kněží. Saulovi bylo něco takového tvrdě vyčítáno.
b)
V Gabaa byla královská svatyně. Původně tam bylo uctíváno božstvo Slunce. Sluneční svatyně.
c)
Gabaonitští.
1.
Chetitský původ.
2.
Odtud pocházel Saul. Benjaminovci.
3.
Davidovci se zmocnili majetku Saulovců, kteří se zmocnili majetku Gabaonitských. David Gabaonitským jejich původní majetky nevrátil, i když Saulovce popravil, odpravil.
4.
Gabaonitští podvedli za Jozua Izraelce. Vetřít se do Boží přízně. Tato aktivita je jim vyčítána.
- Rut na mlatě. Vyvinula též aktivitu.
- Támar. Genesis 38. Snaha být v Boží blízkosti.
5.
David V Gabaa vyvraždil Saulovce. Poprava.
- Tzv. Uspokojit Gabaonitské a Boží hněv. Po 3 roky bylo sucho. Hlad. Hrozba lidové vzpoury.
- Ale majetek Gabaonitských, vzatý Saulovi, David nevrátil. Davidova spravedlnost nesahala do vlastní peněženky. Celkem úspěšně se mu podařilo zakrýt vlastní kořistnictví.
d)
Chrám v Jeruzalemě ještě nestál.
1.
Prastará svatyně v Gabaa. Ještě pohanská. Bylo tam uctíváno Slunce.
- Jozue 10. Zastavilo se tam slunce.
- Izraelci převzali a zasvětili tuto bývalou pohanskou svatyni Hospodinu.
2.
Výmluvná připomínka prozíravosti obyvatel města Gabaon.
- Je lepší mít Hospodina i jako jen ti nejposlednější než stát proti němu i se vší lidskou parádou.
- Šlo jim o krk. Za Hospodinem byli i jeho ozbrojení vyznavači. Výrazná připomínka, v čem je budoucnost.
3.
Královská svatyně.
- Politicky výhodné proti již likvidovaným Saulovcům.
- Vnějšně to působilo dojmem určité dynastické návaznosti. Saulovci byli totiž v Izraeli poměrně ve velké oblibě.
4.
Oběť.
a)
Zápal. Ne zebach, ale olam. Všechno se spálilo. Vyjímečné oběti. Darovná oběť. Tisíc kusů dobytka.
1.
Odevzdávám se ti cele, PB.
2.
Něco to stojí. Šalomoun se plácl pěkně přes kapsu.
b)
Naše obětavost vůči Bohu.
1.
Vyjímečná situace. Šalomoun: král.
2.
My. Příležitosti k větší obětavosti pro církev. Např.: Najdeme práci. Hodně vyděláme. Zářezy v životě. Křest. Narozené dítě. Zdraví. Uzdravení. Svatba.
c)
Zamyšlení.
1.
Šalomoun se odevzdává Bohu na milost a nemilost.
- Je chudší o velkorysý dar PB.
- Snížená královská životní úroveň.
2.
Za Šalomounovu velkorysost vůči Bohu zaplatí obyčejní lidé na daních.
- Z těch se to tvrdě vymáčkne, vypáčí nebo vydobude.
- Sociální aspekty královské zbožnosti zde snad nelze řešit.
- Ale Šalomoun nemusel Hospodinu dát nic. Mohl si daně od lidí nechat.
- Ale na druhé straně to pro něj bylo výhodné. Politický akt. Demonstrace státní ideologie.
- Na to se všude a vždycky investuje. A velkoryse. Jenže tehdy za Šalomouna nebylo tolik příživníků v této oblasti jako tomu bývá v moderní době.
- Ale v moderní době se zase zbůhdarma nespálí tisícovka kusů dobytka jen tak.
3.
Hospodinova nabídka.
a)
Žádej, o co chceš.
b)
Podle žádosti se pozná vnitřní stav srdce. Jak to člověk vlastně s PB myslí. Oč mu vpodstatě jde. Co je zkryto v srdci.
5)
Šalomounovi trvá dlouho, než se rozhodne a vysloví, co vlastně chce.
a)
Promýšlí. Není zbrklý. Uvážlivost.
1.
Zdlouhavost rozhodování: účelná, záměrná.
2.
Šalomoun se cítí být dlužníkem Boží milosti. Bez zásluh.
3.
Nejde o obvyklou orientální zdlouhavost. Pokora. Skromnost. Rozvažování. Uvážlivost.
b)
Žasnout nad Boží láskou k nám lidem. Ocenit velkorysou Boží nabídku. Vděčnost. Úžas.
6)
Novoroční touhy.
a)
Umět odpovědět na Boží lásku. Základ našeho štěstí.
b)
Stručně řečeno: Co bychom si od PB přáli v této chvíli nejvíc?
7)
Šalomoun nechce nic pro sebe.
a)
Výbava pro službu druhým.
1.
Dobře kralovat.
2.
Mít dobré předpoklady a vybavení.
b)
Kvalifikace k vládě, k dobré vládě. Resp. K vládnutí.
8)
Vnímavé srdce.
a)
Doslova: Slyšící srdce. Umět naslouchat Bohu.
b)
Pokušení člověka: Určovat podle sebe dobro a zlo.
c)
Šalomoun: Podrobit se Božímu náhledu.
9)
Otevřenost pro Boží pohled na svět a na lidi.
a)
Vidět věci Božím pohledem, Božíma očima.
1.
Být zavázán Boží láskou ke službě.
2.
Vnímavost srdce pro Boží záměry.
3.
Vše pak bude zdravější v nás a kolem nás.
b)
Léčí se vztahy, nervy, ovzduší společnosti. Neduhy těla i ducha.
10)
Co si přát, aby nový rok byl opravdu dobrý.
a)
Základ: Vnímavé srdce.
b)
Z toho čiší slova a skutky.
c)
Ze srdce lidského vychází všecko. Od myšlenek až po skutky.
11)
Šalomoun obdržel, oč žádal: Moudrost.
a)
Navíc mu bylo přidáno: Bohatství. Dlouhý věk. Sláva. Prodloužený věk.
b)
My: Prodloužený věk o další rok života. Nevíme, co může během 365 dnů přijít.
12)
Boží dary ke službě jiným.
a)
Dary Ducha svatého.
1.
Když si to člověk chce usurpovat jen pro sebe a nedá to do služby společenství církve, sboru, zakrní to.
2.
Každý z nás jsme něčím obdarováni ke službě jiným.
3.
Riziko zakrnění daru je veliké.
b)
Uvědomit si to i pro tento rok.
1.
Prosba: Obnovuj nás v lásce. Píseň.
2.
Neodsunovat bližní do pozadí.
3.
Hledat nejprve KB. Ostatní bude přidáno.
4.
Na první místo postavit službu. Ne sebe a své zájmy.
5.
Riziko prázdnoty života.
a)
Harmonii života nezajistí ostré lokty.
b)
Dobré zdraví je dobrým předpokladem, ale ne jediným cílem.
c)
Chceme víc než jen dobré zdraví.
d)
Plný život.
1.
PBho dává jako dar.
2.
Chápat Boží dary jako přidané hodnoty.

Poznámky:

1)
Svatyně v Gabaon.
a)
Překvapivé.
1.
Saulovská tradice: Ráma. Masfa. Samuel.
2.
Právě v jednom sídle Saulovců. Saulovci se vtiskli do dějin Izraele.
3.
David: přerušení začaté tradice. Diskontinujita.
b)
Šalomoun. Další generace.
1.
Chytrý. Navázal i na přerušenou tradici.
2.
Vyhovovalo to politicky, ideologicky, nábožensky.
3.
šalomoun: Nová kontinujita.
c)
Po každé revoluci: Odpor k předchozímu. Později se k tomu vrátí. A obyčejný člověk platí zase jako mourovatý na nové pány.
d)
Směska obyvatel v Izraeli. Izraelci. Kanánci. Bylo nutno si hlídat obě strany. Sblížit tradice. Sešít. Ovšem Šalomoun tvrdě potlačil a zotročil Kananejce.
2)
Upevnit vládu.
a)
Okázalá nástupnická slavnost.
1.
Demonstrace síly a moci.
2.
Aby každého hned na začátku přešla chuť se bouřit.
b)
Zajímavé: Až po 4 letech.
1.
Samo o sobě je to moudré počínání. Mluví to samo o sobě a za sebe.
2.
Ale možná se po 4 letech ukázala nutnost demonstrovat sílu.
¨3) Gabaa.
a)
Tradice Saulovců i Kananejců.
b)
Šalomoun navázal.
1.
Uchytí se a pak se ukáže.
2.
Pak si vše předělá po svém.
3.
Pak postaví chrám v Jeruzalemě.
c)
Roboám. Nemoudrý syn moudrého otce Šalomouna. Moc si dupal dopředu, než se uchytil.
d)
Šalomoun měl čtveru frontu:
1.
Juda.
2.
Benjaminovci. Saulovci.
3.
Efrajm.
4.
Kananejci.
e)
David.
1.
Převoz truhly do Jeruzalema. Obnova tradice truhly a putování stánku na poušti a na severu Izraele (Efrajm). Koncentrovat to v Jeruzalemě. Truhla ležela v zapomenutí už 40 let v jakési pohraniční díře.
2.
Nápadně okázalá slavnost. Nepodařilo se mu prosadit chrám v Jeruzalemě.
3.
Co nedokázal David tvrdou rukou, vykonal jeho syn Šalomoun chytrostí a moudrostí. šel do svatyně v Gabaa a stavěl chrám v Jeruzalemě.
4.
Genesis 3.
a)
Strom poznání dobrého a zlého.
b)
Hřích prvních lidí v ráji: Určovat a stanovovat, co je dobré a zlé.
c)
Šalomoun chce pouze rozlišovat.
6)
Zdraví. Ti, kdo je mají, tvrdí, že to není všecko. Opravdu není. Chceme víc. Ale ať nekecají nemocným, že zdraví není všecko.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.