Nejen, co je bezprostředně před námi.
Úhyb od konkrétnosti.
1.
Farář si vždycky najde způsob, jak uhnout ostří biblické konkrétnosti.
2.
Uhnutí do obecně platných a správných hluboce dogmatických formulačních floskulí nelze jistě žádnému faráři vyčítat.
3.
Co na to však poví PB na posledním soudu?
4.
Jenže. Je to jen zaslíbení.
a)
Jako by naše víra byla odsunuta do naděje.
b)
Mnozí řeknou: Do nedohledna.
Naděje ještě nesplněná.
21)
Izaiáš. Konkrétní myšlení. V konkrétní situaci.
a)
Naděje návratu Izraele ze zajetí.
b)
Potěšení. Povzbuzení. Počítejte s tím.
c)
Cítíme však: To povzbuzování a potěšování je jaksi přehnané, nadnesené.
22)
Historická skutečnost návratu Izraele.
a)
Jen slabý odvar silného vína mocných slibů. Slepý vidí, hluchý slyší, kulhavý poskočí jako jelen, měmý zpívá.
b)
Vrací se jen chatrná hrstka lidu. Mají své mrzáky jako kdysi.
c)
Slepí neviděli, hluší neslyšeli. Poušť má kvést.
Jen tvrdá práce zůstala. Zpustlá pole. Poušť na jejich polích.
Při návratu ze zajetí se proroctví nesplnilo.
23)
Překvapení. Co vidíme. Boží lid se přesto nevzdal své prorocké písně. Nevzdal se své vize. Ačkoli se nesplnila.
a)
Izrael nezapomněl na Izaiáše a na jeho slova.
b)
Ne nějaké těšínské jablíčko.
c)
Stále je upínána naděje vpřed. Dokonce očekávání ještě větších Božích činů.
24)
Epištola Židům: Věřit Bohu znamená spolehnout se na to, v co doufáme. Podstata víry: Pevně počítat s tím, co nevidíme.
a)
Domyslet známou, zdánlivě samozřejmou věc.
b)
Příklad z oblastinevidících.
1.
Zavázat si oči. Někdo mi řekne: Můžeš jít. Spolehnout, že mne dobře naviguje, že tam není překážka. Spousta zkušeností: Nevyšlo to. Malá odchylka: boule. Minimálně minimální boule.
- Je zbytečné uvažovat, zda je to moje vina.
- Kdybych viděl, neměl bych bouli.
- Informace navigátorů jsou různé. Vidící si často neuvědomuje, nač má vlastně upozornit. Co vůbec nemusí jmenovat. Ale je důležité, na co nemá zapomenout.
2.
Není lehké spolehnout na něco, co se nevidí. Víra v Boha. Ten je dobrý navigátor pro život. Přesto člověk nevidí.
c)
Otázky.
1.
Má smysl věřit? K čemu je víra prakticky pro život? Leckdy se vidí jen kommplikace kvůli víře. Nevidí se zbohacení života. To uniká naší pozornosti.
2.
Život věčný. Každý pohřeb nás přesvědčuje o tom, že je konec. Nikdo neobživne. Hřbitov. Nenávratná minulost.
25)
Prorok Izaiáš. Co není.
a)
Předpovědi budoucnosti. Věštec.
b)
Analyza situace a rozumný odhad situace.
c)
Sen, jehož otcem je přání potěšit.
26)
Sebekrásnější snění.
a)
Když je trvale nesplněno, unaví.
b)
Člověk se pak raději vrátí do všelijak tvrdé skutečnosti. Raději, než by se unavoval marnými a neužitečnými sny.
27)
Izrael na poušti při cestě z Egypta do Kanánu.
a)
Vžít se do situace.
b)
Snaha Izraelců několikrát se vrátit.
1.
Idealizace tvrdé minulosti.
2.
Prý byly v Egyptě hrnce masa.
3.
Dávali tomu (své idealizaci minulosti) přednost před Božím zaslíbením.
28)
Nesplněný sen.
a)
Často zdroj duchovní únavy. Jeden ze zdrojů.
b)
Izrael na poušti do Kanánu. Přibájené a přebájené hrnce masa v Egyptě. Paradox: Egyptští otrokáři by je dávali otrokům.
29)
Dnes se v církvi už smí mluvit o duchovní únavě. Za čas se možná bude moci či smět mluvit i o morální a duchovní krizi církve a víry. Leckdy vědomky nebo nevědomky napomáháme své duchovní únavě. Mimo jiné je dobré zmínit aspoň některé věci:
a)
Bezmyšlenkovité, ničím nepodložené naděje a odhady pro budoucnost církve.
1.
Nereálné snění. Vyslovovaná přání typu: Kdyby lidé platili církvi např.: Korunu denně. Rohlík denně. Dva rohlíky denně. 10 korun denně. Jako je poplatek za televizi a radio. Jako tolik, co vydávají na toiletní papír. A pod.
2.
Promarňujeme drahocenný čas.
3.
Různé úniky a úhyby od řešení reality situace církve.
4.
Nesplněné sny podlomí síly a ochromí. Vzbudí obavy, strach, úzkost.
b)
To se ovšem týká těch, kdo mají svou církev rádi a mají zájem, aby se zvetila a aby konala dál dobře svou činnost.
c)
Náhrobek našich nesplněných snů a nadějí. Díváme se dozadu.
1.
1966. Anketa k synodu: Jak si představujeme církev za 20 let.
2.
Stálo by za to zopakovat tehdejší odhady a srovnat je s odhady dnešními.
3.
Stálo by za to srovnat situaci církve 66, 86 a 08.
d)
Vnitřní i vnější ubohost ovlivňuje.
1.
Nejsme si přitom vůbec vědomi svého poslání.
- I malá církev může být tvůrčí, ale s vědomím svého poslání a úkolu.
- Vyvolení. Slovo, kterého se dnes v církvi tuze moc neužívá.
2.
Názor, resp. Odhad mnohých: Potápějící se loď církve.
- Jak už to v takovém případě bývá: odhady situace působí a ovlivňují situaci a lidi. Vypočítavost, schánčlivost pro sebe. Zachraň se, kdo můžeš. Zachraň si, co můžeš. Vybrakovat vrak. Pamatovat na sebe. Starat se o sebe. Materielně i duchovně.
- Každý sám pro sebe. Není ohled na druhé. Mnozí už jednou nohou vykročili z potápějící se lodě církve. Mají ranec nabraných věcí na zádech. K tomu ještě kufr v každé ruce. Hodnoty materielní i hodnoty duchovní.
- Dá se s tím určitou dobu vydržet i sám nebo v malé skupince. Přitom se mluví o misii a mlčí se o vyznávání. Naše pojetí misie: Mnoho slov o ní. Mlčet o vlastním vyznání.
3.
Kdyby tak tu misii za nás dělal někdo druhý.
- Ale aby nepřebral i ještě pár našich k tomu. Myslíme pro sebe. Tedy, aby za nás u nás konal někdo misii a přitom nelanařil pro sebe. Tak velikou víru v takový veliký zázrak u nás nenalezne snad ani PJK.
- Nebyla by to totiž víra, ale nepochopitelná blbost kombinovaná se zaslepenou krátkozrakostí.
4.
Jiní zase mají naopak zájem na Potěmkinovských vesnicích, resp. Potěmkinových sborech.
- Vždyť se přece jedná (mimo jiné) o pracovní příležitost a výhodné bydlení např. Na faře. Plus zaměstnanecké a nezaměstnanecké výhody navíc.
- Přitom se u milovníků Potěmkina projevuje nevídaná zbožnost:
- Modlí se za to, aby hodina pravdy přišla co nejpozději.
- Ti ještě zbožnější se mohou modlit za to, aby hodina pravdy nepřišla vůbec a aby se to v církvi pořád koulelo a aby to jakž takž klapalo pořád jako dosud.
5.
Pokud se na obzoru rýsují bankroty některých sborů, je třeba si šikovně brousit zuby na privatizaci, která může mít řadu nenápadných podob. V pozadí pochopitelně bude figurovat: Známým a po známosti.
30)
Jiný obraz: Supi se slétají na umdlenou církev.
a)
Supi poletují kolem církve a trhají, co se dá.
1.
Duchovní i materielní hodnoty.
2.
Supům napomáhají různé hyeny, šakalové, kojoti a další.
b)
Společenství církve.
1.
Zdroj tvorby hodnot života pro život. Podle Písma jako kriteria.
2.
Zachráněné věci z lodičky církve si kde kdo chce přenést do své vlastní lodičky, do lodičky svého vlastního života. Dá se to zdůvodnit a zdůvodňovat mravně nebo zbožně.
3.
Brzy se to ale spotřebuje, když se nedoplňuje a neobnovuje ze společného.
31)
Věštci. Když se mýlí, jsou rychle zapomenuti a zavrženi.
a)
Víra ale přesto trvá při Božích slibech.
b)
Není to snění, přání, teorie, věštba.
32)
Advent.
a)
Každý rok si připomínáme naději.
1.
Čekáme.
2.
Jen těch čekajících pořád nějak ubývá a jejich věkový průměr stoupá.
b)
Nejde o liché naděje a ošidná přání.
1.
Bůh je záruka slibů. V to věříme. I když nevidíme hned splnění.
2.
Není lehké věřit, že Bůh učiní ještě větší věci, než jaké známe, když se nenaplnilo dosud to menší.
3.
Zkrytost Boží moci. Spasitel. Láska.
4.
JK. Závdavek očekávání. Mocné skutky. Znamení. Tedy výjimky. V setkání s JK: Mnozí slepí neprohlédli. Hluší všichni neslyšeli. Chromí všichni nechodili. Každý němý také nezpíval. Všichni nemocní nebyli uzdraveni. Staří umírali.
5.
Znamení. Záblesk budoucího věku.
c)
Co my jsme zakusili z Boží moci.
1.
Jaký záblesk budoucnosti jsme zahlédli.
2.
Ukazuje to k budoucímu naplnění.
3.
Ale stojíme v tomto věku, který potřebuje spasení.
d)
Kam jsme obráceni.
1.
Směřujeme do minulosti nebo do budoucnosti?
2.
Nebo nám postačí jen bezmyšlenkovitá přítomnost?
e)
Advent. Pohled víry. Pohled vpřed. Očekávání splnění božích slibů.